VM 2014

5 tips til gode fodbold-fotos

Her får du fem tips, der giver dig bedre billeder, når du fotograferer en fodboldkamp.

Tip 1: Skyd løs Du skal tage masser af billeder og være forberedt på at kassere mange af dem efterfølgende. Hold øje med, om der er ved at opstå en spændende situation, fx en hovedstødsduel eller en spiller, der er alene med målmanden. Sæt kameraet til at skyde kontinuerligt, når du holder udløserknappen nede, og begynd at skyde, før situationen opstår. Stop først, når den er forbi. Så vil der med stor sandsynlighed være mindst ét billede, der er taget i det rigtige øjeblik.

Tip 2: Styr på fokus Fokus skal indstilles, så den følger motivet, når du holder udløserknappen halvt nede. Det gør du ved at vælge kontinuerlig autofokus, der typisk hedder C-AF, AF-C eller AI Servo. Så sørger kameraet for hele tiden at justere fokusafstanden på det valgte punkt, men en spiller kan nemt bevæge sig rundt i billedrammen, og derfor bør du også slå støttepunkter eller følgefokus til, sådan at fokuspunkterne tager over for hinanden, når en spiller bevæger sig fra den ene side af billederammen mod den anden. Funktionen har mange forskellige navne alt efter kameraproducent, men kan fx hedde 3D, C-AF TR, Sporing eller Genstandssporing, og den vælges i menuen eller via dedikerede knapper. Sørg bare for, at den spiller, du vil følge, ligger på det valgte fokuspunkt, når du begynder at holde udløserknappen halvt nede.

Tip 3: Skru ned for lukkertiden og op for blænden Action skal helst fastfryses, så du skal bruge hurtige lukkertider. Det sikrer du ved at benytte en stor blændeåbning, der yderligere giver den fordel, at du får en sløret baggrund. Stil kameraet på blændeprioritet, A eller Av, og vælg største blænde, fx F4.0. Hold øje med lukkertiderne. De skal gerne være på 1/1000 sekund eller hurtigere. Justér eventuelt på ISO-værdien for at opnå hurtigere lukkertider.

Tip 4: Kom rundt om banen De gode situationer opstår sjældent ud for midtercirklen, hvor udskiftningsspillere og trænere opholder sig. Sørg derfor for at komme rundt om banen. Placér dig fx ved baglinjen forholdsvis tæt på målet, hvor du kan komme tæt på spændende dueller. Du kan også lægge dig på maven bag det ene mål og skyde gennem netmaskerne med en vidvinkel. Med lidt tålmodighed kan du få et billede af bolden, der passerer både målmand og -streg, mens pas på, at autofokus ikke tager fat i netmaskerne i stedet for spillerne.

Tip 5: Slip af med rystelser For at komme tæt på de enkelte spillere skal du bruge et teleobjektiv – gerne på 200 mm eller mere. Husk at slå billedstabiliseringen til på enten objektivet eller i kameramenuen, da rystelser på hænderne kan blive tydelige med tele. Udstyret kan være tungt at stå med, så et etbenet stativ – også kaldet monopod – er en stor fordel. Det holder vægten, men giver også den fleksibilitet, der skal til, for at du kan følge action med kameraet. Bruger du stativ, bør du dog slå billedstabiliseringen fra.