Bliv bedre til sportsfotografering

Bliv bedre til sportsfotografering

Få bedre sportsfotos med disse 5 tips

Med en utraditionel komposition og de rigtige kameraindstillinger får du endnu bedre billeder af sport. Vi har samlet 5 hurtige tips.

1. Skru op for hastigheden

Før du går i gang, skal kameraet indstilles til højt tempo.

Vælg kontinuerlig autofokus (AF-C eller AI Servo) og indstil kameraet til at optage kontinuerlige skud med høj hastighed.

2. Hold kameraet skævt 

Det kan ofte give en mere dynamisk og spændende komposition, der signalerer masser af action, hvis du tilter kameraet en smule, så horisontlinjen ikke er helt lige.

3. Få kameraet ned 

Mange professionelle sportfotografer sidder ned til sportskampe. Det er ikke kun på grund af bekvemmelighed, men også fordi billederne ofte bliver bedre, når kameraet er i en lav position.

Her kan du bedre isolere sportsudøverne fra underlaget, og du får en mere dramatisk vinkel.

4. Vælg det rigtige program 

Blændeprioritet, kaldet A eller Av, fungerer ofte optimalt, da du også kan styre lukkertiden ved at ændre på blænden.

Brug Auto-ISO eller justér ISO manuelt for at få en acceptabel lukkertid.

5. Brug en stor blænde 

Ofte er det kun en enkelt person for eksempel en cykelrytter eller tennisspiller, som er hovedmotivet.

Med en stor blændeåbning på fx F2.8 får du en lille dybdeskarphed, og kan dermed sløre baggrund og forgrund.

Det giver også mulighed for hurtigere lukkertider, der kan fryse bevægelserne.

Læs mere 

Herunder kan du læse et interview med den australske sportsfotograf Jason O’Brien, som fotograferer på de største tennisarenaer. Han har blandt meget andet fanget Roger Federers mest berømte slag. Interviewet har tidligere været bragt i magasinet Digital FOTO.