Høje bygninger med glasfacader set nedefra

Arkitekturbilleder kan være svære at fotografere, men de kan også være enormt smukke og kunstneriske. 

© Shutterstock

3 små forbedringer, der giver dig bedre arkitekturbilleder

Arkitektur kan fotograferes hele året rundt, og på alle tidspunkter af døgnet. Men det skal gøres med omtanke, hvis du vil have originale, spændende billeder med hjem.

11. oktober 2017 af Kathrine Anker

Du har sikkert oplevet at bygningens linjer bøjer underligt på dit billede, eller at en bygning ikke ser nær så prangende ud på dit foto, som den gør i virkeligheden. 

Det er der heldigvis råd for.

Disse tre, små forbedringer giver øjeblikkeligt bedre resultater, når du er ude at fotografere arkitektur. 

1. Tænk på omgivelserne

Byarkitektur og veje fotograferet med langsom lukkertid så der opstår trafikspor

De omkringliggende veje sætter bygningernes størrelse i perspektiv.

© Shutterstock

En stor, dominerende bygning kan miste noget af sin pragt, hvis man ikke kan se, hvad den står i forhold til. 

Inkludér derfor noget af omgivelserne, for eksempel parken omkring slottet eller de lavere bygninger omkring en stor kirke. 

Du kan også vise størrelsesforholdet ved at have mennesker i billedet.

2. Slå billedstabiliseringen fra

Du får skarpere billeder, hvis du slår billedstabiliseringen fra – når du skyder med stativ, vel at mærke!

3. Ret de styrtende linjer

Kirke fotograferet nedefra

Bygningens linjer kan drille, når du peger objektivet opad.Men det er let at rette de styrtende linjer. 

© Shutterstock

Når du fotograferer bygninger og vender kameraet lidt opad for at få det hele med, kommer der styrtende linjer. 

Mange arkitekturfotografer bruger specielle og dyre tilt-shift-objektiver, der forhindrer de uønskede, buede linjer i billedet. Men du kan også rette styrtende linjer i billedbehandlingen. 

I Photoshop bruger du filteret Linsekorrektion, hvor du vælger Brugerdefineret og justerer på skydeknapperne under Transformer.

Læs hele artiklen i bladet Digital FOTO

I Digital FOTO nummer 15 får du otte sider om arkitekturfotografering, hvor du blandt andet lærer, hvordan du udnytter sidelys, modlys og kunstigt lys. 

Du lærer også, hvilke objektiver, der er bedst til arkitektur, hvilke apps, der er nyttige og hvordan, du finder gode, spændende motiver.

Køb bladet i en bladbutik nær dig, eller tegn abonnement og få vores Photoshopbog med 142 siders tips og tricks til Adobes programmer samt 2 numre af Digital FOTO for kun 49 kroner.