God billedkomposition fotografi

Fotografen bag billedet her kender sin billedkomposition – de snoede linjer leder øjet hen til åbningen i trappen, som er placeret i det gyldne snit.

© Shutterstock

Det vigtigste, du som fotograf skal vide om komposition

Det er måske ikke billedkomposition, du tænker mest over, når du er ude at fotografere. Men faktisk kan du løfte dine fotos til nye højder, hvis du er bevidst om, hvor i billedet du placerer dine motiver.

21. marts 2018

Når du tager et billede, træffer du en række valg. Du vælger program i kameraet, indstiller ISO, blænde og lukkertid og måske andre indstillinger i dit kamera. 

Men du træffer også – bevidst eller ubevidst - en række valg omkring kompositionen af dit motiv. 

Skal billedet skal tages i øjenhøjde, nedefra eller oppefra? Skal det tages på kort eller lang afstand, og skal der zoomes ind eller ud for at motivet bliver så godt, som muligt?

Du tager altså en række kompositionsmæssige valg i jagten på det perfekte fotografi. 

Hvad er billedkomposition?

Billedkomposition er en betegnelse for, hvordan et billede bliver opbygget, så det præsenterer sit motiv på den stærkeste måde. 

En god komposition kendetegnes ved, at den leder øjet til det, fotografen gerne vil vise som det første, altså hovedmotivet. Den nemmeste måde at gøre det er at arrangere billedets elementer, så de er behagelige og naturlige at se på. 

Det giver et balanceret og harmonisk billede, som ofte fanger beskuerens blik i længere tid. Omvendt kan et billede med en rodet eller ikke gennemtænkt komposition betyde, at beskueren mister interessen hurtigt. 

Her gennemgår vi de grundlæggende kompositionsregler. Når du har lært dem at kende, vil du hurtigt opdage, at de er overalt, hvor du bevæger dig hen. Du vil også kunne spotte, hvorfor nogle billeder fungerer, mens andre virker nærmest ligegyldige. 

Billedkompostion Symmetri komplementærfarver orange og blå
Symmetri

Her er der brugt to kompositionsmæssige greb – symmetri og komplementærfarver. Symmetrien leder øjet mod midten, mens de orange og blå farver skaber dynamik i billedet.

© Shutterstock

1. Symmetri i billedkompositionen

Verden er fuld af symmetriske former, både naturlige og menneskeskabte. 

Symmetri kan virkelig fange blikket, især i situationer, hvor man ikke forventer det - fx. i en menneskemængde. 

Du kan også bryde symmetrien, fx ved at placere en person foran en fuldstændig symmetrisk bygning og på den måde skabe spænding og et punkt, blikket kan fokusere på. 

2. Ledende linjer i fotografiet

Når vi kigger på et billede, bliver vores blik naturligt draget af linjer. 

Ved at tænke over og tage en aktiv beslutning om, hvor du placerer dine linjer i din komposition, kan du trække beskueren ind i billedet enten mod dit hovedmotiv, eller på en "rejse" gennem billedet. 

Der er mange forskellige slags linjer, som fungerer godt, når du skal komponere dit foto fx. lige linjer, diagonale linjer og snoede linjer - og de kan allesammen bruges til at forstærke kompositionen. 

Ledende linje i fotografi komposition
Ledende linjer

Den snoede vej danner en ledende linje, der tager beskueren med på en "rejse" gennem billedet. Den lange lukkertid har forvandlet bilen på vejen til en lysende stribe, der træder frem mellem de mørke bakker. 

© Shutterstock

3. Beskæring kan give bedre komposition

Når et billede ikke efterlader et indtryk, er det ofte, fordi hovedmotivet er så småt, at det forsvinder imellem omgivelserne. 

Men mange billeder kan reddes ved at lave en tæt beskæring og dermed fjerne baggrundsstøj og sørge for, at hovedmotivet får beskuerens udelte opmærksomhed. 

En kikkert kan hjælpe dig med at spotte et spændende motiv - lige nu kan du få en kikkert med 2 numre af Digital FOTO for kun 49 kroner. Se mere her

4. Dybde i fotografiet

Der er ikke noget værre end et billede, der er ligeså fladt som det papir, det er trykt på. 

Du kan skabe dybde i et billede ved at placere elementer i både forgrund, mellemgrund og baggrund. 

Det vil fx give dimension til et billede af en horisontlinje, hvis du som her inkluderer båden i forgrunden, både og træer i mellemgrunden eller søen og bjergene i baggrunden. Samtidig vil beskueren få et fokuspunkt.

5. Indramning giver fokus i dit billede

Står du med et motiv, der allerede er blevet fotograferet tusindvis af gange, kan det være en god idé at indramme motivet og på den måde skabe et mere interessant billede.

Både naturen og storbyen byder på perfekte rammer, fx træer, porte og vinduer.

Når du placerer disse elementer i kanterne af dit billede, er du også med til at isolere hovedmotivet fra omverdenen. Det skaber et skarpere billede, hvor blikket naturligt bliver draget til hovedmotivet.

Komposition - den kinesiske mur
Indramning

Den kinesiske mur er blevet fotograferet utallige gange, men ved at indramme motivet gennem et vindue har fotografen skabt et unikt billede. 

© Shutterstock

6. Komplementærfarver

Farver reagerer forskelligt alt efter, hvordan de bliver sat sammen. Komplementærfarver er farver, der står overfor hinanden i farvecirklen. 

Eller sagt på en anden måde er det farver, der fremhæver hinanden i en særlig grad. Hvis du har komplementærfarver med i dine billeder, vil de blive mere energiske og dynamiske at se på. Et eksempel er røde tulipaner med grønne blade.

komplementærfarver i billedkomposition
Farvecirkel

Komplementærfarver er de farver, som står overfor hinanden i farvecirklen fx rød og grøn. Komplementærfarver fremhæver hinanden i dit foto. 

7. Det gyldne snit eller reglen om tredjedele

Du har sikkert hørt folk tale om det gyldne snit, og i fotografkredse blander man det ofte sammen med reglen om tredjedele. 

I grove træk er tredjedelsreglen en forsimplet version af det gyldne snit. Det gyldne snit er en formel, der opdeler en linje, fx på tværs af et billede, i to dele. Dividér længden eller højden med 1,618 for at finde ud af præcis, hvor snittet skal ligge.

I den forsimplede version skal du blot forestille dig to vandrette og to lodrette linjer, som deler billedet i ni lige store firkanter. 

Fælles for begge regler er, at du skal placere de vigtigste dele af motivet langs linjerne eller i linjernes skæringspunkter for at få bedre dynamik i dit billede.

På nogle kameraer kan du vælge, at gitteret hele tiden skal vises henover LCD-skærmen, så det er endnu nemmere at huske, når du fotograferer. 

Billedkomposition i fotografi
Reglen om tredjedele

Hvis du deler dit billede op i ni lige store felter, og placerer dit hovedmotiv på linjernes skæringspunkter, er du godt på vej til bedre dynamik og komposition i dit foto. 

Læs også

MÅSKE ER DU INTERESSERET I ...