Se hvordan du får fantastiske billeder på stranden.

3 tips til at fotografere flotte motiver på stranden

Stranden er et fremragende sted at fotografere, for uanset om du er til makro, landskaber eller portrætter, er der noget for dig. Her er tre tips at tage med ud i sommerlandet.

10. maj 2017 af NM

En god sandstrand er meget andet end blot et solidt motiv til landskabsbilleder. 

En tur på stranden giver dig også gode makromotiver, og frem for alt svarer sandet til, at du går rundt oven på verdens største reflektor. 

Her er tre hurtige tricks, du kan tage med på stranden.

Zandvoort sunset

Dette billede er fra den hollandske strand, Zandvoort aan Zee.

© Shutterstock.com/Olha Rohulya

1. Skab balance mellem sol og skygge med spotmåling

Når du fotograferer fx en solnedgang, vil du opleve, at kameraet kan have svært ved at finde den rigtige balance mellem den skarpe sol (højlys) og eventuelle skygger i motivet. 

Det kan du klare ved at bruge den rette lysmåling fx spotmåling og måle lige der, hvor du ønsker den korrekte eksponering. Hvis du bruger evaluerende måling, vil kameraet måle over hele billedfladen.

Forladt jolle på strand

En forladt jolle er en hurtig genvej til at få ekstra farver i strandens billeder.

© Shutterstock

2. Fang strandens detaljer 

Uanset hvornår du er på stranden, kan du med fordel gå på jagt efter dens mere farverige motiver. 

Større strande er oftest lig med joller, både, strandhytter og måske en iskiosk. Alle er de farverige kontraster til hvidt sand. 

Når du fotograferer i høj sol, kommer der meget lys ind i dit kamera. Det kan være nødvendigt at blænde ned - vælge et højere blændetal, for at undgå overeksponerede billeder.

3. Gå tæt på med makro

En genre, der modsat mange andre ikke har det svært i strandens skarpe lys, er makro. 

På stranden har du masser af motiver, men din store fordel er, at de fleste motiver er små. Motiverne er mange – på stranden finder du fx let farverige motiver som skaller, sten og måske endda små krabber.

Makro på stranden

Makro på stranden har den fordel, at du kan skyde det hele dagen. Skyg eventuelt for motivet med en trøje, hvis det er for lyst. 

© Shutterstock

I magasinet Digtal FOTO 8/2017 kan du læse meget mere om, hvordan du får taget de bedste skud ved stranden. Tegn abonnement her eller læs det med app'en Wype.