Uvejr, lyn, storm

7 tips til at fange uvejr

Stormjageren og fotografen Mike Olbinski giver her 7 simple tips til at fange lynnedslag, storme og andre smukke himmelfænomener.

23. marts 2016

Tip 1: Din position 

Skal du tage billeder af lyn, så find en forhøjning at stille dig på. Stå ikke under tordenvejret. Hvis du kan se, hvor det slår ned, har du et rigtigt godt udgangspunkt.

Tip 2: Stativet 

Brug et stativ for stabilitet. Gør det bredere, end du normalt ville, da du ofte er et sted, hvor underlaget er meget ustabilt.

Tip 3: Eksponering 

Sørg for at have et kamera, der er godt til lange eksponeringer - mindst 10-15 sekunder.

Tip 4: Lyn-trigger 

Overvej en lyn-trigger, der fortæller dit kamera, når et lyn slår ned, så det tager billedet i rette tid.

Tip 5: Timelapse og stillbilleder 

Brug flere kameraer. Sæt to op til at lave timelapse, og hav et i hånden til at tage stillbilleder med.

Tip 6: Drop ekstraudstyret 

Drop alt for meget ekstraudstyr. I sidste ende distraherer det mere, end det hjælper. Du har få minutter til at få det rigtige billede, og det er allerbedst bare at have et kamera og eventuelt et stativ.

Tip 7: Udstyret er ikke superskrøbeligt 

Vær ikke sart med dit udstyr. Mange kameraer kan godt klare lidt regn, så længe det ikke rammer linsen og ødelægger billedet.

Her fortæller vi dig, hvad dit udstyr egentlig kan klare af regn. Desuden får du nogle gode råd til, hvordan du kan sikre, at udstyret holder.