Stjernespor i rotation omkring Nordstjernen

Her lærer du, hvordan du fotograferer stjernespor. 

© Shutterstock

Sådan fotograferer du stjernespor

Få overblik over de ideelle vejrforhold, motiver og metoder til at fotografere stjernespor på himlen.

18. december 2017 af Kathrine Anker

Ved at bruge en lang lukkertid eller skyde en serie af eksponeringer, kan du fotografere stjernernes rotation, der viser sig som lange, lysende streger på himlen – også kaldet stjernespor. 

Her får du en guide til, hvornår, hvor og hvordan, du skal fotografere stjernespor. 

De bedste vejrforhold til foto af stjernespor

Stjernespor foto

Kirken skaber interesse i forgrunden af dette stjernespor-foto

© Shutterstock

Når du skal fotografere stjernespor, skal himlen være skyfri. 

Vælg en aften med mindst muligt månelys, og sørg for at være så langt fra byer og kunstigt lys som muligt.

Motiv til stjernespor-foto

Led efter Polaris, også kaldet Nordstjernen. Brug evt. en app som Sky View Free, hvis du er i tvivl om retningen. 

Hvis Nordstjernen er i motivet, vil stjernesporene forme sig i en cirkel omkring den. Ellers danner stjernesporene kun en halvcirkel. 

Husk også at vælg et motiv med en interessant forgrund.

Fototeknik til stjernespor-foto

Stjernespor foto og Nordlys på samme tid

Her har fotografen været heldig at fange stjernespor og nordlys på samme tid.

© Shutterstock

Når du skal fotografere stjernespor, kan du enten lave én lang eksponering eller en serie af kortere eksponeringer, der sættes sammen i billedbehandlingen.

Det er bedst at lave en serie af korte eksponeringer, da du på den måde får mindre støj i billederne af stjernespor, end du gør med en lang lukkertid.

Brug altid stativ for at undgå kamerarystelser under den lange optagelse, og slå billedstabiliseringen fra.

Stjernespor med én lang eksponering

Hvis du vil fotografere stjernespor med én lang eksponering, skal du bruge en lang eksponeringstid på fx 15 minutter. Sæt blænden til F8 eller F11, og ISO på 100.

Stjernespor med en serie af eksponeringer

  • Hvis du vil fotografere stjernespor ved at sammensætte en serie af billeder, kan du starte med en lukkertid på 15-30 sekunder per billede. Brug kameraets manuelle indstilling, og sæt blænden til F4.0 og ISO til 400-640. Justér udfra, om himmel eller forgrund ser for lys eller for mørk ud.
  • Vælg lukkertidsindstillingen Bulb, og brug en ekstern udløser med timer. Indstil eksponeringstid, antal skud og tidsintervallet mellem skuddene – start med et interval på et sekund og prøv dig frem.
  • Antallet af optagelser, du skal bruge til dit billede af stjernespor, afhænger flere faktorer, bl.a. af dit objektivs brændvidde. Hvis du sætter timeren til at køre i 3-4 timer, får du rigeligt med eksponeringer af stjernespor, du kan sammensætte.
  • Husk at slå autofokus fra, når du fotograferer stjernespor, så dit kamera ikke ændrer fokus i løbet af optagelsen. Tryk på udløserknappen for at starte optagelsen.

Sådan samler du en serie billeder af stjernespor i Photoshop

Saml 50-200 billeder i hver sit lag under File, Scripts og Load Files into Stack. Indstil Layer-mode til Lighten, så stjernerne skinner igennem. Forén lagene under Layer og Flatten Image.

Andre himmelfænomener

I det nye nummer af Digital FOTO får du en otte-siders komplet guide til at fotografere fire storslåede himmelfænomener: Mælkevejen, stjerneskud, stjernespor og nordlys. 

Tegn abonnement på Digital FOTO, og læs bladet med det samme på din smartphone eller tablet med Wype-appen. Her får du desuden adgang til de seneste fem numre af Digital FOTO.