Fang nordlyset

Sådan skyder du fascinerende nordlys

Når der er chance for Nordlys på den mørke nattehimmel, skal du og dit kamera slå til. Det kræver nogle enkle fotografiske færdigheder og få hjælpemidler.

12. september 2014

Aurora borealis, som nordlys også kaldes, er et af nattehimlens mest fantastiske lysfænomener, og mange fotografer ser det som en stor udfordring at hive flotte fotos med hjem fra mørket. Nordlyset optræder fra august til april, men er tydeligst i vintermånederne nær polarcirklen, hvor man kan opleve det lige over hovedet. I dette afsnit af Fotoskolen går vi tæt på fænomenerne og hjælper dig i gang med at tage flotte nordlysbilleder.

Vi har samlet en række artikler, der alle giver dig gode tips & tricks til at fotografere nordlys og andre himmelfænomener. Sådan fotograferer du nordlys

Det skal du bruge

Når du skal i gang med at fotografere nordlys, skal du medbringe et godt spejlrefleks- eller systemkamera samt en kraftig vidvinkel. Kitobjektiver kan til nød bruges, men de bedste billeder får man med brændvidder i området 10-20 mm. Et stativ skal du også medbringe ligesom en pandelampe er en god hjælp, når du skal indstille kameraet i mørke. En fjernudløser kan også være en god hjælp, hvis man vil undgå rystelser ved de lange lukkertider. Alternativt er kameraets selvudløser også en fin mulighed.