Sådan skyder du fyrværkeri

I morgen er det nyårsaften. Det betyder også, at det er årets helt store fyrværkeribegivenhed. Her får du fem tips til at tage de bedste fyrværkeribilleder.

30. december 2015

Når nytåret skydes ind, er det samtidig en oplagt mulighed for at skyde nogle fantastisk flotte aften- og nattebilleder i et helt specielt lys. For at komme hjem med nogle skarpe billeder, der funkler, er der dog en række ting, du skal huske. 

Her får du de fem vigtigste tips til at skyde bedre fyrværkeribilleder:

  1. Udvælg dig en god placering, hvor du har et godt overblik over aftenens fyrværkeri. Er du i byen, så vælg et sted med høj beliggenhed. Håb på skyfrit vejr. Det giver den bedste baggrund.
  2. Medbring et stativ, da lukkertiderne skal være meget lange. Brug meget gerne en vidvinkel. Det giver et flot overblik. Med en tele kan du desuden fange den enkelte raket, når den eksploderer.
  3. Indstil kameraet til manuelt program. For at få lysstriber fra fyrværkeriet, så vælg en lang lukkertid, fx 10 sekunder. Vælg en lille blændeåbning som F11 for at få god dybdeskarphed.
  4. Sæt som udgangspunkt ISO til 100, men skru op, hvis dine billeder bliver for mørke.
  5. Skyder du jpeg, så sæt hvidbalancen til Hvidt fluorescerende lys eller Dagslys, altså omkring 4000 til 5200 kelvin. Det giver den bedste farvegengivelse. Skyder du raw, kan du justere i billedbehandlingen.

Godt nytår!