Tag perfekte billeder af stjerner

Vintertid er stjernetid. Netop nu er det perfekte tidspunkt at forevige stjerner eller månen med dit spejlreflekskamera.

19. december 2012

Du kan selv få vellykkede astrofotos af månen med dit spejlreflekskamera og det kræver ikke specialudstyr. 

5 tips til at fotografere stjerner

Tip 1
Vær opmærksom på hvad der sker på himlen. Internettet kan forberede dig på begivenheder som meteorsværme, nordlys, kometer samt Månens og planeternes stilling. 

Tip 2
Find et godt sted at fotografere himlen. Hvis du ikke bor på landet, så pak rygsækken, og kør derefter ud, hvor byens lys ikke længere drukner Mælkevejen i lysforurening. 

Tip 3
Affind dig med, at den planlagte optagelse måske ikke lykkes første gang. Glæd dig i stedet over, at der kommer en ny klar aften senere, hvor optagelserne lykkes. Lysstærk kvalitetsoptik er en fordel til lyssvage motiver. 

Tip 4
Kamerahuse med ny støjsvag processor kan skrues op i ISO. Begge dele koster penge, men optikken er vigtigst. 

Tip 5
På kolde vinteraftener kan der komme dug på kameraet og frontlinsen ved lange optagelser. En opladelig eller en Zippo håndvarmer sættes under objektivet med en elastik og holder det dugfrit.

I artiklen nedenfor kan du læse alt om, hvordan du gør. Vi fortæller dig også, hvordan du foreviger andre himmellegemer.

Vi har samlet en række artikler, der alle giver dig gode tips & tricks til at fotografere nordlys og andre lysfænomener på nattehimlen.

Fang nordlys og andre af himlens fænomener