Vej med billygter som lysstriber
Striber af lys

Med lang lukkertid kan du skabe flotte striber af lys.

© Shutterstock

3 gode tips til at fotografere veje

Flotte, lige landeveje indhyllet i tåge eller bugtende bjergveje gør sig godt som motiver – og så er de heldigvis lige om hjørnet. Her får du tre stærke tips til at fotografere veje.

19. april 2017 af Louise Hagemann

Veje er en fremragende anledning til at arbejde med linjer, komposition, farver, effekter og grafiske udtryk, og det kan være vejen(!) til fantastiske billeder.

Her får du tre tips til at gå ud og fotografere veje.

1. Lav striber af lys

Stå et sted, hvor du kan få godt oveblik over en god del af en befærdet vej, fx en gangbro. 

Brug stativ og en lukkertid på mindst 20 sekunder, så du får masser af lys fra billygterne med i optagelsen. Slå billedstabilisering fra, og brug så lav ISO som muligt. 

Vælg en lille blændeåbning, F8.0-F16, og skyd lige efter solnedgang, så du får aftenhimlen med.

2. Arbejd med perspektivet

Det kan være svært at få den rette fornemmelse af dybde i vejbilleder. 

Gå ned i knæ, så du er tættere på overfladen og kan skabe en forgrund. Skyder du med vidvinkel, vil perspektivet blive voldsommere. Det passer godt til fx en øde landevej. 

Brug tele for at presse perspektivet sammen og skabe et fladt, grafisk udtryk, fx hvis du skyder ned på en vej, der bugter sig i landskabet.

Bugtende vej i England
Bugtende vej

Brug en tele til at komprimere perspektivet.

© Shutterstock

Læs også: 5 danske broer du skal tage billeder af

3. Brug en app

Benyt en app til at få styr på, hvor du skal lægge fokus for at få optimal dybdeskarphed i forhold til kameratype og objekitv. 

En app kan hjælpe med instille fokus, så mere af forgrunden kommer i fokus. Simple DoF Calculator til iOS fungerer godt og koster 16 kroner. Til Android findes der DOF Calculator, som er gratis.

I Digital FOTO finder du en artikel med endnu mere inspiration og teknik til at skyde veje - og naturligvis en række flotte eksempler.

Tegn abonnement på Digital FOTO, og læs bladet med det samme på din smartphone eller tablet med Wype-appen. Her får du desuden adgang til de seneste fem numre af Digital FOTO.