Badebro fotograferet i den blå time
Fotografer den blå time © Pierre Rindsig // Unsplash

6 hurtige tips til at fotografere i den blå time

Den blå time er et helt specielt tidspunkt for fotografer. Himlen skifter til en smuk nuance af blå, og lyset er blødt og lækkert, så du ikke skal spekulere så meget på hårdt lys og skygger.

1. september 2017

To gange dagligt - lige før solopgang og lige efter solnedgang - oplever du den blå time. Det varer 20-40 minutter alt efter vejret og hvor i verden, du befinder dig.

Tjek hvornår solen står op og går ned i dit område, og planlæg at være der i god tid. På dette website kan du tjekke det på forhånd.

1. Skyd lukkertidsprioriteret S/tV

Solen er gået ned, og selvom det ikke er helt mørkt, har du brug for en langsom lukkertid for at lys nok ind i dit kamera. Med lukkertidsprioriteret indstiller du manuelt lukkertiden - ét til seks sekunder giver gode resultater. Kameraet vil så vælge blænden for dig (og ISO, hvis du vælger auto ISO). Det gør opgaven lidt lettere.

2. Brug fjernbetjening eller selvudløser

Når du trykker på udløseren, vil du ryste kameraet og få uskarpe billeder. Brug en fjernudløser eller sæt kameraets selvudløser til 2 sekunder.

Læs også: Petskud i den blå time

3. Brug stativ

Når du bruger en lang lukkertid, vil et stativ hjælpe dig til skarpere billeder.

4. Skyd i raw

En rawbillede giver dig de bedste muligheder for at redigere i billedet efterfølgende, hvis din eksponering ikke var helt perfekt. Men du kan også sagtens få gode skud i jpg, hvis dit kamera ikke kan andet.

5. Fang lyset

Vælg et motiv med elektriske lys, det giver lidt liv og drama i billederne, og det gør det lidt lettere. Men pas på med ikke at stå for tæt på lyskilder, for så risikerer du lens flare.

6. Fang refleksionerne

Motiver med vand og lys bliver smukke i den blå time. Så kommer reflesionerne rigtig til sin ret.

Læs også: 5 tips til gode billeder med refleksioner

Hvad skal du fotografere i den blå time?

  • Bymotiver
  • Trafikerede gader
  • Strande
  • Havne og marinaer
  • Broer .