Snelandskab fotograferet med korrekt hvidbalance

Når sneen dækker landskabet, får man nemt mørke fotos med for blå toner, men det er der råd for.

© Shutterstock

5 tips til bedre landskabsbilleder i sneen

Her får du tricks, der giver dig optimal skarphed, bedre lys, flottere sne og passer på dit grej, når du fotograferer vinterens landskaber.

25. januar 2018 af Kristoffer Engbo

1. Få flottere lys med eksponeringskompensation

Blændeprioritet, der hedder A eller Av på programhjulet, fungerer bedst til landskaber. 

Her vælger du blænden – hold dig mellem F8.0 og F16 – og så klarer kameraet resten. Men er der meget sne, bliver kameraets lysmåler nemt snydt, så billederne bliver for mørke.

Tjek derfor motiverne på skærmen, og benyt eksponeringskompensation, hvis de er for mørke.

Funktionen gemmer sig typisk bag en knap med et plus/minus-symbol. Tryk på knappen, og drej på kameraets indstillingshjul for at vælge en positiv værdi, fx +1.

2. Lange lukkertider fanger sneen

Hvis det sner, kan det se flot ud med snefnug, der trækker korte striber i billedet. Det øger fornemmelsen af, at sneen falder, når den ikke bare er frosset i luften. 

Brug stativ, og prøv dig frem med lukkertider på mellem 1/125 og 1/15 sekund, alt efter effekten du vil have frem, og hvor meget blæst der er.

I Fordelszonen, som er vores digitale univers til abonnenter, kan du se en video, hvor den professionelle fotograf Karsten Bidstrup viser nogle af sine bedste vinterbilleder og kommer med tips til landskabsbilleder.

Læs også: Lange eksponeringer: Derfor er det sjovt - og svært

Lang lukkertid fanger sneen

Med en længere lukkertid kan du fange sneens bevægelse i luften. 

© Shutterstock

3. Live view hjælper med dybdeskarpheden

Bruger du et spejlreflekskamera, er det ofte en fordel at slå over på live view, hvor du kan se motivet på lcd-skærmen. Det lader dig nemlig tjekke, at eksponeringen er rigtig, og at dybdeskarpheden er optimal.

Tryk på knappen til live view, og hold derefter dybdeskarphedsknappen, der typisk sidder ved objektivfatningen, inde. Dermed blænder kameraet ned til den valgte blænde, så du kan se, om dybdeskarpheden er god.

I søgeren vil billedet bliver mørkere, når du trykker på knappen, men det sker ikke på live view, hvor kameraet sørger for at gengive billedet på skærmen, som det bliver. Herefter kan du justere på blænden og eksponeringskompensation, hvis det er nødvendigt.

4. Hvidbalancen forhindrer blå billeder

Forkert hvidbalancen kan give blå sne

Alt efter hvordan du indstiller hvidbalancen i dit kamera, kan sneens farve se mere eller mindre blå ud. 

© Shutterstock

I sneen kan billederne nemt blive for blå, hvis du bruger den automatiske hvidbalanceindstilling.

I nogle billeder kan det give en flot effekt, men for at sikre flottere farver, må du ofte indstille hvidbalancen manuelt til fx Dagslys. Du kan også vælge indstillingen K eller Kelvin, hvor du selv vælger en passende farvetemperatur på fx 4800.

Optager du raw, kan du justere hvidbalancen på plads i billedbehandlingen, men det er en fordel at indstille den allerede i kameraet, så du i højere grad kan stole på resultaterne på kameraets lcd-skærm.

Med vores kursusbog Photoshopskolen lærer du let, hvordan du justerer hvidbalancen både i Lightroom, Photoshop og Elements.

Få Photoshopskolen med 2 numre af Digital FOTO for kun 49 kroner lige nu.

5. Kameratasken forhindrer kondens

Når du kommer hjem fra en fototur i minusgrader, så lad være at tage kameraet ud med det samme i en varm stue. Det får nemlig kondens til at opstå, hvilket ikke er godt for kameraets elektronik.

Tag eventuelt hukommelseskortet ud af kameraet, inden du går ind, og lad så kameraet blive i den lukkede taske, som du stiller i fx bryggerset, hvor der ikke er helt så varmt som fx i stuen. Lad det stå nogle timer, til kameraet har opnået rumtemperatur.

I Digital FOTO nr. 2/2018 kan du læse en stor artikel, hvor redaktionens medlemmer kaster sig ud i de fire klassiske motiver portræt, landskab, makro og natur, og her får du flere tips til landskaber.

Tegn abonnement nu, og læs artiklen med det samme med vores magasin-app Wype. Her finder du også de seneste 12 numre af Digital FOTO. 

Redaktionen anbefaler:
Kraftig kikkert til fotografen

Med en god kikkert kan du nemt spotte alle motiver som fx fugle på lang afstand.

Kikkerten fra Mitilux er netop kommet i en ny og stærkt forbedret version. Den forstørrer 8x, så du kan opdage dyr og andre motiver på afstande, som dine øjne aldrig ville kunne klare uden hjælp.

Med en objektivdiameter på 40 mm er kikkerten også lysstærk, så den kan bruges i tusmørket. Den er gummiarmeret, har indbygget beskyttelse af frontlinserne og kan justeres til brug både med og uden briller. 

Der er gevind, så du kan montere den på dit kamerastativ for et helt roligt udsyn, og så får du med Mitilux 8X40 en robust følgesvend med fokusknap og et synsfelt på intet mindre end 149 meter på 1000 meters afstand. Kompakt design sikrer, at kikkerten nemt kan være i kameratasken.  Taske, rem og linsebeskyttere medfølger.

> Lige nu kan du få kikkerten med 2 numre af Digital FOTO for kun 49 kroner. Du sparer 996 kroner. Se mere her.