Optimal kontrast i modlys

Når man skyder lige op mod solen, bliver resultatet et tamt billede med hårde skygger og en bleg himmel. Ved at skyde i raw og bruge et par smarte tricks kan dit motiv sagtens genoplives og få ny kraft.

22. juli 2013

Dit kamera presses til det yderste, når du skyder i modlys direkte op mod solen. Lysmåleren kæmper en ulige kamp, for skal der eksponeres efter den skarpe sol eller efter de mørke partier under træerne? Samtidig har billedchippen svært ved at opfange alle detaljerne i både højlys og skygger samtidig. Det bliver ofte til et kompromis, der hverken gavner det ene eller det andet. Man kommer dog rigtig langt ved dels at skyde i raw-formatet, da det opfanger langt flere skjulte detaljer end jpeg, dels ved at eksponere, så kun solen brænder ud. Kamerateknikken forklarede vi meget mere om i fotoskolen i forrige nummer af bladet. Her går vi i dybden med den billedbehandling, der er nødvendig, hvis man vil have optimalt med kontrast og lysbalance, når man har været ude at skyde bevidst i modlyset.

Læs også

MÅSKE ER DU INTERESSERET I ...