3 tips til fotografering af ørne

3 tips til fotografering af ørne

Et drønskarpt billede af havørnen pa? jagt eller et sjældent skud af kongeørnen med sit bytte i kløerne er svært ikke at blive begejstret over. Her giver vi dig den enkle vej til at lokalisere hans majestæt og fa? pletskuddene i kassen.

27. juni 2016

1. Brug andres erfaring

Udnyt fotoklubber og Facebook-grupper, som fx Vild med lillevildmose eller Fugle- og naturfotograferne.dk, til at blive klogere. De ved ofte meget om, hvor og hvordan ørnene jager, æder eller hviler, og hvordan du skal gribe det an som fotograf.

2. Frem med telen

Brug et objektiv pa? mindst 300 mm, især hvis du skyder flyvende ørne. Anvend eventuelt en telekonverter for brændviddeforlængelse, men husk, at den tager en del af lyset og dermed et par blændetrin.

3. Styr på fokus

Fa? helt styr pa? kontinuerlig autofokus. Anvend lav sporingsfølsomhed og fokuspunkt med støttepunkter. Brug spotma?ling af lys, og ma?l pa? fuglen. Skyder du ha?ndholdt, sa? brug objektivets indbyggede billedstabilisering.

I artiklen herover, som du kan hente gratis som abonnent, gennemgår vi trin for trin, hvordan du indstiller fokus. Du finder også et kort over Danmark med markering af, hvor du finder ørnene. Ikke mindst kan du høre en række spændende og lærerige historier om at fotografere hav- og kongeørne både ude og hjemme.