Korsedderkop i spindelvæv

Få flotte billeder af edderkopper med disse 7 tips. 

© Shutterstock

Sådan fotograferer du edderkopper

Edderkopper tager sig bedst ud i modlys, men kommer nemt til at fremstå mørke mod en lys baggrund. Med disse 7 tips kan du få flotte billeder af edderkopper

12. september 2017 af Kathrine Anker

Det vrimler med edderkopper i september, hvor sommerens nyudklækkede unger har vokset sig store. 

Særligt korsedderkoppen gør sig bemærket med sine store spindelvæv, der ser flotte ud efter en kølig nat, hvor duggen har lagt sig på trådene.

Edderkoppespind skal helst fotograferes i modlys, men udfordringen kan være, at edderkoppen vil fremstå mørk, mens spindelvævet fanges med alle dets fine detaljer. Med disse tips, får du bedre billeder af de små spindlere

7 tips til at fotografere edderkoppen

1.  Makroobjektiv

Hvis du har et makroobjektiv er det en god idé at bruge det, så du kan komme helt tæt på og gengive edderkopperne i naturlig størrelse. Men du kan også få gode billeder uden.

Her kan du læse mere om, hvordan du fotograferer makrobilleder uden makroobjektiv. 

Edderkop i spindelvæv

Edderkopper har mange fine mønstre på krop og ben, men når du skyder mod lyset, skal du bruge blitz for ikke at miste for mange detaljer.

© Shutterstock

2. Brug flash

For at fange edderkoppen, så den bliver detaljerig i modlyset, skal du bruge blitz. Du kan sagtens bruge den indbyggede i dit kamera.

Her kan du læse mere om, hvad du ellers kan bruge dit kameras indbyggede blitz til. 

3. Indstil kameraet

Sæt blænden til fx F16 og lukkertiden til 1/250 sekund.

4. Indstil flashen

Indstil blitz-eksponeringen til maksimum, så du får det stærkeste lys.

5. Undgå at skygge

Placér dig i en afstand, hvor objektivet ikke kaster skygger på motivet.

6. Spred lyset

Hvis blitzlyset er for hårdt, kan du montere lidt hvidt papir omkring blitzen med et par stykker tape, så lyset spredes og bliver blødere.

7. Saml lyset

Har du omvendt brug for at samle lyset, kan du rulle et rør af hvidt papir omkring blitzen.

Her kan du læse mere om, hvordan du laver hjemmelavede diffusere til blitzen. 

Tegn abonnement på Digital FOTO, og læs bladet med det samme på din smartphone eller tablet med Wype-appen. Her får du desuden adgang til de seneste fem numre af Digital FOTO.