Cookie- og privatlivspolitik
Sådan fotograferer du solnedgangen

Sådan fotograferer du solnedgangen

Solnedgange- og opgange er et yndet motiv for fotografer, men det er ikke altid let at fange farver, lys og sted præcis, som man gerne vil.

  • Dato: 17.10.2016

Vi har sikkert alle prøvet kræfter med at fange en fantastisk solnedgang på en ferie eller blot hjemme i baghaven. Og det er ikke så let, som man lige tror.

Du hjælper dig selv på vej, hvis du planlægger billedet på forhånd. Find det rette sted, tjek på nettet hvornår, solen går den og vær klar i god tid. For når først solen er på vej ned, går det stærkt.

Du kan også sagtens fotografere videre, når solen er gået ned - især hvis der er skyer på himmelen. Det er nemlig her, du kan fange de smukke farver i skyerne og himmelen.

Sunset, Unsplash/Christian Bruno

Program

På manuelt program har du fuld kontrol over alle dine indstillinger, og du er sikker på, at din eksponering ikke ændrer sig fra skud til skud.

Programmerne blændeprioriteret (Av/A) og Lukkertidsprioriteret (Tv/S), hvor du lægger henholdsvis lukkertid og blænde over til kameraet automatik, kan også bruges. Her vil eksponeringen dog ændre sig alt efter hvor du måler lyset, og billederne kan blive forskellige, selvom du ikke selv justerer på noget.

> Læs også: Det kan du med P-program

Hvidbalance

Med automatisk hvidbalance kan kameraet blive snydt i solnedgangen, så du mister de varme, gyldne farver. Stil i stedet hvidbalancen til overskyet eller skygge.

ISO

Der er masser af lys, når solen går ned, så du kan sagstens fotografere på lav ISO, så du undgår støj. Start med ISO 100 og hæv den, hvis det blive nødvendigt.

> Læs også: Gearguiden: 3 gode stativer til under 1000 kroner

Lysmåling

Vælg partiel- eller spotmåling for den mest præcise lysmåling i det lyse område over solen. Husk på, at lysmålingen sker med udgangspunkt i det midterste punkt i søgeren.

Hvis du fotograferer på blænde- eller lukkertidsprioritet skal du derfor låse din eksponering med AE-L Nikon eller stjerneknappen bag på kameraet hos Canon.

Knappen låser eksponeringen, så du kan rekomponere dit billede, efter du har målt lyset. På manuel slipper du for dette, da du kameraet ikke justerer noget automatisk.

Komposition

Personer, bygninger eller andet som silouetter i forgrunden giver liv og perspektiv til din solnedgang.

Reflektive overflader som vand og glas vil give dig endnu flere flotte farver i billedet.

Unsplash - Yudi Susilo

Billedbehandling

I redigeringen kan du justere og intensivere farverne og lysne skyggeområderne, hvis du vil have flere detaljer.

Med et lineært filter i Lightroom kan du nøjes med at lysne fx. den nederste del i billedet.

Husk på at du kan justere mere i billedet, hvis du fotograferer i RAW - herunder hvidbalance og eksponering.

> Læs også: Bliv hurtigere med tastaturgenveje

Årets bedste tilbud

Få 2 numre af Digital FOTO + Bluetooth-hovedtelefoner! Du sparer 713,90 kroner og får adgang til et væld af online-fordele!
årets bedste tilbud!
Læs mere her

Fordelszonen!


Nu får alle vores læsere adgang til eksklusive videoer, lyntips, kurser, programmer og testbilleder samlet i vores spritnye Fordelszone.

Besøg Fordelszonen

Gratis nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev her:

Nikon kamera

Vi har samlet alle vores nyheder, test, ...

Fordelszonen - en ny læserservice!

Et nyt online-univers fyldt med videoer, ...

GoPro HERO4 kamera

Hvad er et GoPro kamera? Er de vandtætte? Kan ...

Adgang til alt!

Bestil Digital Foto og få fuld adgang til ...

Følg Digital Foto på Facebook

Spændende nyt fra fotografiets verden hver dag.

Canon kamera

Vi har samlet vores nyheder om og test af ...

DIGITAL FOTO | Copyright © 2010| Bonnier Publications International AS | Juridisk information | Kontakt os | Nyhedsbrev