Kom helt tæt på dyrene

Skarpe tips: Kom helt tæt på dyrene

Vil du fotografere dyr og fugle, så behøver du ikke køre ud til en stor skov. Har du adgang til en park eller en have, så er du allerede godt i gang.

Dine naturbilleder bliver bedst, hvis du låner et par fif fra jægere og bruger dem til at komme tættere på.

Ligesom jægeren for alt i verden vil undgå at blive opdaget, så vil du det samme, når du skal helt tæt på et dyr.

Tip 1: Gå mod vindretningen

Det første og vigtigste tip er, at du skal gå på den rigtige måde. Gå altid mod vinden, for du bliver straks opdaget, hvis du har medvind, og din duft bæres hen mod dyret.

Er du i tvivl om retningen, så drys en smule peber eller mel ud og tjek, hvor det flyver hen.

Tip 2: Fald ind i omgivelserne

Tag tøj på, der falder i med omgivelserne og sørg for, at det ikke knitrer, når du går.

Gå roligt og se godt efter, hvor du træder. Knækkede grene larmer, og gør det let for dyrene at opdage dig på lang afstand.

Tip 3: Skyd løs

En ting, der til gengæld gerne må larme, er dit kamera. Sørg for at tage masser af billeder, og tjek din eksponering løbende.

Ved at skyde løbende vænner dyrene sig til lyden af kameraet, og du har bedre muligheder for at stå klar med den rette eksponering, når lejligheden byder sig.

Tip 4: Lok dyret

At lokke dyrene til, kan også være et godt træk. Er du til fugle, er det godt at begynde med fuglekasser og foderbolde hjemme i haven.

Tip 5: Vær beredt

Dyr kan pludselig tage flugten, så det er godt at være klar til at skyde.

Vil du have et godt flugtbillede, anbefaler vi brugen af kontinuerlig optagelse og kontinuerlig autofokus, kaldet AI Servo på Canon og AFC på Nikon. På den måde er det lettere at holde fokus på et dyr i bevægelse.

En hurtig lukkertid er med til at give dig et skarpt billede, men hvis du er modig og har lyst til at eksperimentere, kan du få endnu mere spændende billeder.

Prøv at dele brændvidden med to for at finde lukkertiden, altså 1/150 sekund til 300 mm, og vælg en blænde omkring F10. Det slører baggrunden og får dyret til at træde frem på billedet - så længe du har kontinuerlig fokus.