4 tips til at få modellen til at posere bedst

4 tips til bedre posering i portrætbilleder

Modeller kræver præcise og og enkle instruktioner. Her får du de bedste tips komme i gang med at fotografer mennesker.

En god fotograf skal kunne give enkle og præcise instruktioner til den person, du vil fotografere.

Selv de dygtigste modeller bliver bedre og mere afslappede foran kameraet, når fotografen hjælper dem til at posere.

Her får du fire tips til, hvordan du får det bedste frem i modellen.

1: Brug kvindens former

Når du fotograferer kvindelige modeller, får du det bedste frem i dem, når du lader dem vise deres feminine sider.

Læg hovedet let på skrå, løft hagen og rank skuldrene og sørg for et svaj i hofterne.

Skyd modellen lidt fra siden og aldrig forfra. Lad benene være forskudte og placér den ene hånd på hoften.

2: Brug stor blænde og let tele

Skyd med store blænder på mellem fx F4.0 og F5.6, så du får en blød baggrund.

De bedste brændvidder til portrætfotografering er 85-200 mm på full frame - 50-135 mm på crop-kamera.

Læs: Disse fem brændvidder bør du kende

3: Vis mandens maskulinitet

Når du skyder mandlige modeller, er det vigtigt, de viser deres styrke og handlekraft.

Skyd brystet frem og rank ryggen. Drej kroppen halvt mod kameraet og lad fx modellen holde armene over kors eller den ene hånd i lommen.

En afslappet mand kan have sin jakke hængende over den ene skulder.

4: Improvisér og udnyt pauserne

En fotoseance er hårdt arbejde for modellen. Tag derfor nogle pauser, og tag en håndfuld billeder, hvor man fanger den naturlige ro, der vil opstå.

Improvisér også under optagelserne. Sig noget sjovt, eller vælg en anderledes vinkel, som får modellen til at tænke på noget andet end sit eget udtryk.

Du kan finde tips til bedre portrætter, styr på hænderne og ikke mindst læse, hvad modellerne siger om fotograferne i artiklen i magasinet Digital FOTO 2/2017. Som abonnent kan du downloade artiklen gratis her på siden.