Portrætfotograf giver gode tips til lys i fotostudiet

Portrætfotograf giver gode tips til lys i fotostudiet

Det kan være en udfordring at sætte lyset korrekt, når du skal prøve kræfter som studiefotograf. Vi har bedt en portrætfotograf om hjælp.

5. september 2016

Portrætfotograf Mette Lyck arbejder med familiefotografering i sit studie i København, og hun ved præcis, hvordan lyset skal sættes i fotostudiet.

Hun anvender en klassisk opstilling med to Bowens Flash pa? 500 watt, som peger direkte mod baggrunden. På den måde er hun sikker på, at baggrunden får den rigtige farve - og at en hvid baggrund fx. bliver rigtig hvid.

Baggrunden kan fx. være hvid, gra? eller sort. Hvis du ønsker en helt sort baggrund, kan den med fordel være velourstof, som suger lyset til sig, og derfor ikke laver irriterende reflekser.

Med sort baggrund skal du modsat hvid baggrund undgå, at alt for meget lys rammer baggrunden, for så bliver den ikke rigtig sort.

Skyder tethered ind i computeren

Hovedlyset, som også kan være fx en Bowens Flash pa? 500 watt, sta?r som regel til venstre for modellen eller modellerne.

Modsat vil hun så enten have en ekstra lampe eller en reflektor til at bløde skyggerne op.

Mette Lyck fotograferer selv med et Canon EOS 5DS, som er monteret pa? et stativ. Billederne sendes via et kabel til computerskærmen, sa? snart de er taget. Hun skyder kun i raw og konverterer billederne med raw-konverteren Capture One.

Som regel skyder hun alle tre flashlamper af ved halv styrke med en blænde pa? F8.0. Lukkertiden er pa? 1/125 sekund. I studiet bruger hun aldrig vidvinkel, og hendes foretrukne brændvidder er 50 mm og 100 mm.

På billedet kan du se, hvordan hun stiller op til studieoptagelse:

1) Et kamera med et objektiv pa? 24-70 mm (FF). Man kan ogsa? skifte mellem objektiver med fast brændvidde pa? 50 mm eller 100 mm.

2) En reflektor bløder lyset op i den modsatte side af hovedlyset fra venstre og dæmper skarpe skygger.

3) To styk Bowens Flash pa? 500 watt peger direkte mod baggrunden, hvis denne er hvid. Skal baggrunden være sort, skal du undgå at for meget lys rammer den.

4) En Bowens Flash pa? 500 watt bruges ogsa? som hovedlys og er her placeret til venstre for modellen.

I artiklen fra magasinet Digital FOTO, som du som abonnenet kan downloade gratis herover, kan du læse en stor artikel om, hvordan du fanger nærværet i dine billeder. Med eller uden fotostudie.