Mor og datter i en park i gråvejr

Gråvejr er ikke så skidt, at det ikke er godt til noget - det er en oplagt mulighed for at skyde nogle flotte portrætter.

© Shutterstock

Sådan får du flotte portrætter i gråvejr

Gråvejr er perfekt til portrætfotografering. Se, hvor nemt det er at få flotte, naturlige portrætter, når det er overskyet.

26. oktober 2017 af Kathrine Anker

Når solen forsvinder og vejret bliver gråt, er det fristende at pakke kameraet væk og holde sig indendørs. Men i gråvejr har du nogle helt unikke muligheder for at få flotte, naturlige portrætter, som du ikke bør gå glip af. Her kan du se, hvordan du kommer i gang.

1. Brug reflektor 

Kvinde holder reflektor
© Shutterstock

De grå skyer fungerer som en stor softboks, der gør lyset blødere, så du undgår de hårde skygger og skarpe kontraster, der opstår i solskinsbilleder. 

Men selv i gråvejr kan der opstå skygger, så det er en god idé at bruge en reflektor til at retningsbestemme det eksisterende lys mod modellens ansigt. Her kan du læse, hvordan du får perfekte fotos med en reflektor.

2. Gør det selv

I gråvejr kan du med fordel bruge en reflektor med en guld-eller sølvfarvet overflade, der reflekterer lyset kraftigere. I denne video kan du lære, hvordan du selv kan lave en sølvreflektor.

3. Brug udfyldningsblitz 

Dreng på strand
© Shutterstock

I gråvejr kan en løs blitz bruges til at oplyse mørke øjenpartier. Du kan med fordel nedjustere blitzstyrken, så belysningen ser naturlig ud. Her kan du læse mere om, hvordan du bruger blitz i dagslys.

4. Blænd helt op 

Kvinde i skov med baggrundssløring
© Shutterstock

Det kan være svært at åbne helt op og få en lækker baggrundssløring i kraftig solskin, hvor en stor blænde vil lukke alt for meget lys ind. Men I gråvejr er der mindre lys, og derfor større chance for at få gode portrætter med kort dybdeskarphed og flot baggrundssløring. 

5. Begræns ISO

Hvis lysforholdene ændrer sig hurtigt – fx hvis solen en gang imellem bryder frem mellem skyerne – kan det være smart at bruge Auto ISO. I menuen på dit kamera kan du sætte en øvre grænse for, hvor højt ISOen kan gå op, så billedet ikke bliver for kornet. 

Læs også: Sådan bruger du ISO-indstillingerne