Kvinde fotograferer kirsebærtræer

De smukke kirsebærtræer blomstrer fra april til maj.

© Shutterstock

Sådan fotograferer du foråret

En ny og dejlig sæson venter på dig og dit kamera. Foråret er her nemlig med alle sine gode fotomuligheder – vi viser dig, hvordan du bruger dem bedst.

6. april 2017

Tip 1: Udnyt modlyset

Forårets varme betyder masser af mennesker, der hygger sig udendørs. Tag gerne mylderet i modlys for at få de varme toner med i billedet. 

Når man fotograferer mod lyset, risikerer man dog at få kraftige kontraster i billedet. For at undgå, at de lyse partier dermed brænder ud, kan man bruge histogrammet som guide. 

Sådan bruger du histogrammet

  • Få det frem ved at klikke på Info eller piletasterne, når du ser billedet på kameraets skærm. 
  • Vælg en eksponering, som ligger lige på kanten af udbrændte højlys. Søjlerne i histogrammet skal dermed ligge over mod højre del og kun lige ramme kanten. 

Eksponerer man efter denne metode, vil der også kunne ses flere detaljer i de mørkere områder af billedet. 

En lysstærk optik giver mulighed for at fotografere til hen på aftenen, og når man skyder på fuld blænde, har man også fordelen af den minimale dybdeskarphed, så man fx kan isolere et enkelt solbeskinnet ansigt midt i mylderet og dermed få et roligere billede.

Læs også: 3 tips til  modlys

Danske destinationer med folkemylder i flotte omgivelser
Fine destinationer i Danmark

Her kan du fotografere folkemylder i flotte omgivelser

Tip 2: Undgå genskin med smart udstyr

Når du fotograferer blomster, så gå efter enkle farvesammensætninger og komplementærfarver, som gul og blå eller rød og grøn. Benyt en modlysblænde for at undgå strølys. 

Strølys er det sollys, som rammer frontlinsen og spreder sig gennem linseelementerne og svækker kontrast og farvemætning. Det er også det lys, som kan skabe store lyspletter i billederne. 

Brug evt. et polfilter, da det kan fjerne genskin i bladene og dermed mætte farverne. Filteret tager omkring halvanden blænde.

Læs også: Få flottere fotos med polfilter

Tip 3: Få strålerne frem

Solstråler trænger igennem træerne

Smukke solstråler, der trænger igennem træerne, skaber et næsten overnaturligt lys.

Det kræver lidt en jagt i skoven for at finde fænomenet - men de smukke solstråler kan se helt fantastisk ud. 

Lysmålingen kan være kritisk, da man nemt undereksponerer denne slags billeder med det kraftige modlys. Lyset måles derfor bedst omkring mellemtonerne for at undgå både over- og undereksponering

Sådan får du strålerne frem i billedet

  • Indstil kameraet til centervægtet lysmåling.
  • Peg kameraet mod et område i motivet, som ikke er skygger eller sollys.
  • Klik på eksponeringslåsknappen, komponér billedet, og skyd.

Tip 4: Skyd kirsebærtræerne uden folk

Et af forårets flotteste motiver er, når de japanske kirsebærtræer blomstrer. Den store udfordring kan være at finde det rigtige tidspunkt at fotografere dem på, da blomstringen er et stort tilløbsstykke. 

Vi har selv forsøgt et par gange, hvor det lykkedes i anden omgang, fordi vi stod tidligt op klokken seks om morgenen. Men der er en anden smart metode. 

Er der for mange mennesker, kan man ved hjælp af et ND-filter øge eksponeringstiden, så den bliver lang. Det vil sløre folk tilpas meget til, at de stort set forsvinder på nær dem, som står helt stille i eksponeringsøjeblikket. 

Husk at bruge stativ. Det er også en god idé at gøre det på en vindstille dag, da bevægelse i blomsterne også vil sløre dem, så de bliver uskarpe. 

Kirsebærtræer i Danmark
Kirsebærtræer i Danmark

Her kan du fotografere kirsebærtræer. Sæsonen er fra april-maj.

Tip 5: Brug tele på tågen

En tåget sø

Den mystiske tåge er et lækkert motiv for enhver landskabsfotograf.

Om foråret dannes såkaldt advektionståge, når varm og fugtig luft bevæger sig hen over en kold jordoverflade eller en kold sø. Denne tågetype er tyk og ses især, når vejret skifter.

Benyt en kraftig tele på fx 200 mm eventuelt monteret med en konverter på 2,0x. Den lange brændvidde gør, at perspektivet presses sammen, så tågen synes endnu tykkere, mens de forskellige billedelementer synes at ligge i ét lag. 

Når det perfekte forårsmotiv er i kassen, kan du deltage i vores fotokonkurrence, hvor temaet er "Forår" frem til 1. juni.