Fotografer de bedste billeder af festen udendørs

Et godt tip at tage med, hvis du skal fotografere ved en sommerfest er, at du bør fotografere folk i situationer, hvor de laver noget andet. Det giver et mere naturligt billede.

© Shutterstock

Sådan fotograferer du til festen

Du er inviteret til fest og er blevet spurgt, om du ikke kan tage nogle billeder undervejs. Her er et par fif til at få bedre festbilleder med hjem.

Festbilleder kan – helt på linje med andre portrætbilleder i øvrigt – godt komme til at virke kunstige, hvis folk laver et påtaget smil på kommando frem for at fremstå naturlige.

Vil du gerne fange det naturlige, kan du som festfotograf med fordel prøve at fotografere folk i en situation, hvor kameraet ikke er centrum. Det kan for eksempel være folk, der taler sammen.

Prøv også at jagte en god variation af billedvinkler og perspektiv og ved fx at variere nærbilleder og oversigtbilleder som tilsammen giver et godt samlet billede af dagen. 

Læs også: 11 tips til at fotografere gruppebilleder

Forberedelse: Kom i god tid

Mød tidligt og få billeder af borddækningen og tjek lokalet og området, så du ved, hvor lyset falder i løbet af dagen, hvor du evt. kan komme op i højden og tage et godt oversigtsbillede og hvor dagens hovedperson sidder, så du kan placere dig bedst muligt. 

Hvis du skal tage portrætter af dagens hovedperson, bør du gå en tur i området og finde de bedste steder i forhold til baggrund, men især i forhold til lysets retning. 

Brug evt. app'en PhotoPills til at se, hvordan solen vil flytte sig dagen igennem.

Vælg den rette fototeknik indendørs

Fotograferer du indendørs, skal du have styr på teknikken, hvis du vil undgå grynede billeder, når lyset bliver svagt.

Har du en ekstern flash, bør du bruge den her. Brug aldrig flashen direkte på motivet, men lad den derimod reflektere - bounce - mod loftet eller væggen ved at vinkle blitzen. Det giver et mere blødt og jævnt flashlys, ligesom du kan arbejde på lavere ISO.

Du kan også vælge at arbejde med en stor blændeåbning fx. F1.8 kombineret med en højere ISO eller måske med auto ISO, hvor kameraet selv sørger for, at din ISO altid er høj nok, men aldrig for høj i den givne situation.