Portrætfoto af kvinde ved vindue

I vinterhalvåret er det en udfordring at tage billeder indendørs, fordi lyset ofte er svagt. Her får du 3 gode råd til, hvordan du kommer til at mestre indendørs fotografering i svagt lys. 

© Shutterstock

Sådan tager du flotte indendørs billeder i svagt lys

I vinterhalvåret er det svage lys svært at arbejde med, og nogle gange tyer vi til den indbyggede blitz, men det er der ingen grund til. Her er tre tips til, hvordan du får gode billeder i svagt lys.

14. november 2017 af Kathrine Anker

I de mørke vintermåneder er det ofte fristende at slå kameraets indbyggede blitz til for at få mere lys i billedet.

Men der er mange ulemper ved den indbyggede blitz. Da den belyser hele motivet forfra, får du mindre dybde i billedet, og lyset fra en indbygget blitz er sjældent særligt flatterende. 

Blitzlyset kan også let forstyrre de små øjeblikke, du vil fange ved sociale begivenheder.

Ved at blive opmærksom på, hvad du kan gøre med det eksisterende lys, kan du få mere stemningsfulde og kunstneriske billeder uden blitz. 

Hvis du alligevel vælger den indbyggede blitz, har vi samlet nogle gode råd her. 

Her er tre tips til bedre billeder indenfor i naturligt lys.

1. Gå tættere på lyset

Portræt af pige i naturligt lys ved vindue

Lys fra vinduet giver et mere naturligt portræt end kunstigt lys, og du kan bruge glassets refleksioner kreativt.

© Shutterstock

Afstanden fra vinduet gør en stor forskel på, hvor meget dagslys, der rammer dit motiv. 

Hvis du vil have stemningsfulde, indendørs portrætter i naturligt dagslys, kan noget så simpelt som at bede modellen gå et skridt tættere på vinduet give dig meget mere lys at arbejde med.

2. Frygt ikke høj ISO

Venner skåler i hyggelig atmosfære fotograferet med høj ISO i lav belysning

Det gør slet ikke noget at ISO-værdien er høj, når du skal fotografere aftenstemning i den mørke tid.

© Shutterstock

Når lyset er svagt, er det svært at få lys nok ind i kameraet. Så er det nødvendigt at hæve ISO'en, for at få en lukkertid, der er hurtig nok, til at du ikke får rystede billeder - også selvom du risikerer at få støj i billedet. 

Du har sikkert hørt, at du skal gå efter den laveste ISO-værdi for at undgå støj, men de fleste moderne kameraer har imponerende høj lysfølsomhed, og kan tage gode billeder også på  høje ISO-værdier. 

Desuden kan en smule korn give skabe stemning, særligt på sort-hvide billeder.

Du kan lave sort-hvid-billeder på et øjeblik i Photoshop eller Lightroom. I Fordelszonen kan du finde videoguider, actions og presets, som gør konverteringen lettere. 

Du kan også blive klogere med vores store kursusbog, Photoshopskolen, hvor du får kurser i både Photoshop, Lightroom, Elements og Nik Collection. 

Lige nu får du Photoshopskolen samt 2 numre af Digital FOTO for kun 49 kroner. 

3. Brug hurtige objektiver med stor blænde

Sigma 85mm F1.4 DG HSM Art portrætobjektiv med stor blænde

Sigma 85mm F1.4 DG HSM Art er et godt bud på et hurtigt portrætobjektiv med en stor blændeåbning på F1.4. 

© Sigma

Dit kitobjektiv har som regel en maximum blænde på F3.5, men med faste objektiver og mere avancerede zoomobjektiver, kan du fotografere med blænder på fx F1.4 eller F1.8. 

Når du har mulighed for at åbne helt op for blænden, kan du lukke mere lys ind og holde lukkertid og ISO nede. 

Læs også: Derfor er et 50 mm objektiv din (nye) bedste ven

Vi har tidligere testet 50 mm objektiver i Digital FOTO, og her kan du læse om tre 50 mm objektiver med store blænder, som klarede sig rigtig godt i vores test. 

En stor blænde giver også flot baggrundssløring. Dog skal du være ekstra opmærksom på fokus, der skal lægges helt præcist når dybdeskarpheden er lille for ikke at ramme fx næsen i stedet for øjnene.