Undervandsfoto i magasinet Digital FOTO
Nyt Digital FOTO

Du kan læse flere tips i nummer 10, der er ude nu.

© Digital FOTO

5 tips til bedre undervandsbilleder

Vil du gerne tage billeder under vandoverfladen? Ikke alt er lige let, når du bevæger sig i det våde element, men med de rigtige indstillinger, kan du få rigtig flotte billeder. Her får du 5 gode tips.

8. juni 2017 af Poul Siersbæk

Har du et hårdført kompaktkamera, et lille actionkamera eller en smartphone, som kan klare vand, kan du hurtigt komme i gang med undervandsbilleder. 

Der findes også undervandshuse - og poser, der kan hjælpe dig, så det dyre udstyr ikke drukner. 

Her får du fem af vores bedste tips til at komme godt i gang.

Sjov i poolen.

Også i poolen er det muligt at skyde sjove undervandsbilleder.

© Shutterstock/sirtravelalot

Tip 1: Få optimal fokus under vandet

Tingene går så stærkt under vand, at du derfor kun bør benytte kameraets enkeltpunktsfokusering. 

På den måde kan du flytte fokuspunktet hen præcis, hvor du selv ønsker det.

Tip 2: Pas på brændviddeforlængelsen

Da lysbølger brydes anderledes under vand end i luften, skal du gange din brændvidde med 1,4, når du fotograferer under vand. 

Benytter du en brændvidde på 28 mm, vil det altså svare til lige knap 40 mm. 

Du kan med andre ord ikke få vidvinkel nok under vandet.

Tip 3: Opnå bedre skarphed

Alt bevæger sig under vandet – inklusive fotografen – så vil du være helt sikker på at få skarpe billeder, så skal du bruge hurtige lukkertider. 

En lukkertid på 1/200 sekund giver normalt skarpe billeder under vand, og er der ikke lys nok til denne lukkertid, så skru op for ISO eller vælg en større blændeåbning.

Er du til dykning, kan du måske fotografere en klovnfisk

Er du til dykning, kan du måske fotografere en klovnfisk på din tur under vandet. 

© Shutterstock

Tip 4: Vælg den rigtige afstand

Hvad enten du bruger mobilen eller et undervandskamera til at tage billeder, så er det vigtigt, at du stiller skarpt på ansigtet og først eksponerer, når personen befinder sig cirka 30-50 cm fra dig. 

Med ISO 200 og en blænde F8.0 er du sikker på, at lukkertiden vil være hurtig nok og dybdeskarpheden tilstrækkelig.

Tip 5: Pas på sand og skidt

Når du snorkler med dit kamera, så sørg for at svømme med rolige svømmetag. På den måde undgår du, at der hvirvles så meget sand op fra havbunden. 

Brug ikke blitzen, da den blot vil oplyse urenheder i vandet foran motivet.

I det nyeste nummer af Digital FOTO kan du læse flere tips til flotte undervandsbilleder, og få ny inspiration og gode tricks til fotografi.

Tegn abonnement på Digital FOTO, og læs bladet med det samme på din smartphone eller tablet med Wype-appen. Her får du desuden adgang til de seneste fem numre af Digital FOTO.