Solnedgang i orange skær
Flot farvestik

Nogle fotoregler bør brydes. Fx bør hvidbalancen ikke altid være neutral, men kan give en flot effekt, hvis den har et farvestik.

© Shutterstock

10 regler om foto du skal kende – og bryde

Der er mange regler inden for fotografi, der skal sikre dig flottere eksponeringer. Men regler er til for at blive brudt, og her er ti fotoregler, du skal droppe for anderledes og spændende billeder.

4. januar 2018 af Louise Hagemann

Som fotograf – og særligt som nybagt fotoentusiast – bliver man introduceret til en masse regler om, hvad man skal gøre og især ikke må gøre i jagten på det gode billede. 

De er en god hjælp til at styre uden om fejlskud i begyndelsen, men efterhånden kan reglerne blive en unødvendig hæmsko. Man kan nemlig sagtens overtræde dem og få flotte og anderledes billeder.  

1. Skyd (ikke) i modlys

Modlys kan skabe problemer for lysmåleren, og højlys brænder ud, mens skygger drukner i sort. Men modlys kan også give en flot effekt og give et lysende skær i fx portrætter eller frostfyldte træer.

Træer i modlys
Brug modlys kreativt

Når du skyder i modlys, vil solen næsten altid brænde ud, så sørg for, at den ikke fylder for meget i billedfladen. Vidvinkel kan være en løsning. 

© Shutterstock

Det skal du gøre

Vælg lysmålingsmetoden matrix/evaluerende til landskaber og spot til portrætter.

Tag et prøveskud, og indstil eksponeringskompensationen, så motivet er velbelyst.

Læs også: 3 skarpe tips til modlys

2. Brug (ikke) vidvinkel til portrætter

Vidvinkelobjektiver giver fortegning, der gør ansigtere tykkere. Men omvendt kan de også give et kreativt resultat.

Low-key portræt
Luk ned i sort

I histogrammet vil billedet være voldsomt undereksponeret, men det fungerer alligevel.

© Shutterstock

Det skal du gøre

Prøv at skyde portrætterne oppefra i hel figur.

Fjern fortegningen i billedbehandlingen. I en raw-konverter kan det gøres automatisk.

Læs også: Sådan tager du naturlige portrætter

3. Lad (ikke) højlys og skygger brænde ud

Det er en fotografisk grundlov, at man skal sørge for, at de mørke områder ikke drukner i sort, eller de lyse brænder ud til hvidt. Men det kan sagtens give rigtig flotte skud at lade sort eller hvid dominere, fx i et low eller high key-billede.

Det skal du gøre

Vælg manuelt program, og indstil eksponeringen, indtil histogrammets søjler er stærkest repræsenteret helt ude i en af siderne. 

4. Brug (ikke) høj ISO

Høj ISO forbindes med meget farvestøj og voldsomme korn, at det kun måtte bruges i nødstilfælde. Men med de kameraer, der er på markedet i dag, kan man sagtens få resultater i høj klasse ved ISO 12.800 og endda højere – eller man kan udnytte korn kreativt.

Det skal du gøre

Skyd altid i raw ved høj ISO. Farvestøjen kan fjernes helt i raw-konverteren, og du kan justere en balance mellem antal korn og detaljer. 

Alternativt kan du konvertere til sort-hvid og bruge kornene til at give en vintage-effekt i dit billede.

Læs også: Sådan bruger du ISO-indstillingerne

5. Skyd (ikke) i hårdt sollys

Erfarne fotografer vil fortælle dig, at du skal holde dig helt fra at tage billeder i det kraftige sollys midt på dagen. Solen står her højest på himlen og giver hårde, lodrette skygger. Til gengæld får du dejligt klare og mættede farver.

Det skal du gøre

Det hårde sollys kan brænde gule og røde farver ud, så skyd i raw for at redde højlysene. 

6. Bryd (ikke) reglen om tredjedele

Ifølge lærebøger om komposition skal man holde sig til reglen om tredjedele, hvor de vigtigste elementer ikke må placeres midt i billedfeltet. Men glem det til fotos med fx symmetri.

Symmetrisk billede fra museum
Linjerne guider øjet

De diagonale linjer leder øjet mod det vigtigste i billedet her fra et museum i Skt. Petersborg, og derfor kan hovedelementet sagtens være placeret i midten.

© Shutterstock

Det skal du gøre

I symmetrisk billeder, hvor der typisk også er diagonale linjer, der hjælper beskueren rundt i billedet, kan de vigtigste elementer med fordel placeres i midten.

7. Optag (ikke) med styrtende linjer

Er du arkitekturfotograf og skal gengive bygninger korrekt, er det selvfølgelig absolut no go. Men til andre motiver kan styrtende linjer give ekstra drama.

Det skal du gøre

Jo tættere du fotograferer på motivet, og jo mere du vipper objektivet opad, jo kraftigere bliver effekten. 

Lige nu kan du prøve Digital FOTO og vores Fordelszone med mere end 400 videokurser for blot 29 kroner.

8. Sørg for at hvidbalancen (ikke) giver farveskær

Man justerer altid hvidbalancen til at give neutrale farver, men en kreativ farvetemperatur kan gøre mange billeder flottere, fx en varm hvidbalance til solnedgangen.

Solnedgang i orange skær
Fantastisk forkerte farver

Som regel går man efter en neutral hvidbalance, men fx en varm hvidbalance fungerer flot til en solnedgang.

© Shutterstock

Det skal du gøre

Indstil farvetemperaturen manuelt til 10.000 kelvin til varme motiver og til 2300 til fx den blå time. 

9. Skyd (ikke) andet end i øjenhøjde

For at få billeder med nærvær lyder reglen, at man skal skyde i øjenhøjde – uanset om det gælder portrætter, dyr eller andre ting. Men hvem siger, at dine billeder partout skal udstråle nærvær og ro?

Det skal du gøre

Gør en dyd ud af at skyde i frø- eller fugleperspektiv, for det giver ofte mere spændende billeder. Stil dog stadig skarpt på øjnene. 

10. Brug (ikke) lang lukker til action

Ofte siger man, at action skal fastfryses, og motivet stå knivskarpt. Det kræver en lukkertid
på mindst 1/500 sekund, men det giver ofte ekstra fornemmelse af fart og bevægelse at gå i den modsatte grøft og sløre sport med lang lukkertid.

Sløret cykelrytter
Langsom drama

En lang lukkertid til action kan gøre billedet mere dramatisk – og bevæges kameraet skråt nedad under eksponeringen, kan det blive endnu mere effektfuldt. 

© Shutterstock

Det skal du gøre

Vælg lukkertidsprioriteret program, og indstil lukkertiden til 1/6 sekund. Sæt kameraet til kontinuerlig autofokus og til at tage serieoptagelser. Bevæg kameraet lidt under eksponeringen for at tilføje ekstra sløring. 

Teknikken bliver mest vellykket, hvis hovedmotivet er let genkendeligt i en sløret udgave. Det hjælper, at det fylder meget i billedfladen.