101 tips til flottere fotos

Den lyse tid har for alvor skudt fotosæsonen i gang, og det er derfor vigtigt at have styr på teknikken. Her giver vi dig de 101 bedste optagetips, så du er sikker på at få pletskud med hjem, hver gang.

28. april 2012

Hent hele artiklen og læs alle de 101 tips til flottere fotos.

Fotografi handler i høj grad om at tilegne sig en god portion fotorutine, hvor man frem for alt skal kende sit kamera og kunne udnytte de mange tekniske muligheder, som gemmer sig i kameramenuen.

Det er vigtigt, at man forstår forholdet mellem blændevalg og dybdeskarphed, ligesom det er essentielt, at man til fx actionmotiver ved, hvor hurtige lukkertider der skal til for at sikre, at racerkøreren bliver helt skarp. Naturligvis skal man også have et solidt kendskab til kameraets forskellige lysmålingsmetoder, så man vælger den rigtige i den aktuelle situation. På samme måde er det vigtigt at vide, hvordan man vælger den rigtige fokusindstilling, afhængigt af om man fx har brug for at holde fokus ved motiver i bevægelse.

Der er et ocean af muligheder for at optimere billederne, hvis man forstår at udnytte funktioner som fx histogram, ISO-værdi, hvidbalance og billedstabilisering korrekt.