3 tips til skarpere fotos i optagelsen

Allerede når du planlægger dine billeder, kan du optimere skarpheden. Her får du tips til endnu skarpere billeder.

1. Benyt de mellemste blændeværdier 

Man får typisk ikke helt så skarpe fotos på de allerstørste blændepbninger, som fx F2.8, og på de allermindste blændeåbninger, som F22, som man gør på de mellemste værdier.

En tommelfingerregel siger, at man får de skarpeste billeder, hvis man blænder to trin ned fra fx F2.8 til F5.6. Desuden vil F8.0 ofte give god skarphed.

2. Brug live view 

Til landskaber og andre stillestående motiver kan det med et spejlreflekskamera give lidt skarpere fotos at benytte live view frem for den optiske søger.

Her tjekker kameraet fokus direkte på billedchippen, hvor man er sikker på, at skarpheden bliver optimal.

3. Lås spejlet 

Skyder du på stativ med lukkertider mellem to sekunder og 1/400 sekund, kan du få lidt skarpere fotos ved at låse spejlet, så det ikke klapper op, lige inden billedet tages. Dermed undgår du rystelser fra spejlets bevægelser.

Det er en god ide at bruge fjernudløser, så trykket på udløserknappen ikke giver rystelser. Funktionen findes typisk i menuen, mens den på mange Nikon-kameraer har sin egen indstilling, der hedder MUP på kransen ved programhjulet. Alternativt er 2 eller 10 sekunders selvudløser en god løsning.

I artiklen her, som du kan downloade gratis som abonnent, får du endnu flere tips til skarpere billeder i optagelsen.