Kvinde fotograferer
Kom godt i gang

Få styr på disse fem fejl, og bliv en bedre fotograf.

© Shutterstock

5 begynderfejl fotografer bør undgå

Når du er ny fotograf, laver du tit de samme fejl om og om igen. Her får du tips til at komme over 5 klassiske begynderfejl, så du kan blive en endnu bedre fotograf.

19. juni 2017 af Louise Hagemann

Mange begyndere inden for fotografi begår de samme fejl igen og igen - ikke mindst når det kommer til kameraindstillingerne.

Her har vi listet fem klassiske begynderfejl - og hvordan du kommer over dem.

1. Fotograferer ved for lav ISO

Tidligere var det en klar retningslinje at gå så lavt som muligt på ISO, fordi gamle digitalkameraer havde meget støj på høj ISO.

Men i dag kan du sagtens få god billedkvalitet på ISO 800 og 1600 og på nogle kameraer endda op til 6400. Så skru endelig op for ISO’en.

ISO 400 i solskin, 800-1600 i skyggen og 3200-6400 om natten, hvis du skyder uden stativ, er gode pejlemærker, der som regel giver dig rimelige lukkertider.

2. Fotograferer ved for langsom lukkertid

Hvis du skal undgå rystelser, når du skyder håndholdt, så skal du gå efter den gyldne regel: Nævneren i brøken i lukkertiden skal være den samme som din brændvidde. 

Så skyder du med en brændvidde på 50 mm, skal du bruge en lukkertid på 1/50 sekund eller hurtigere.

Skal du fange et motiv i bevægelse, skal du naturligvis skyde endnu hurtigere – 1/250 sekund vil som udgangspunkt kunne fryse folk, der går, mens en hest i galop kræver mindst 1/500 sekund.

Heste i galop

Overvej hvilken effekt du ønsker med dit billede. Din lukkertid kan også benyttes som stilistisk element, hvor en udtværing af motiver i bevægelse kan give en effekt af fart.

© Shutterstock

Læs også: 5 tips til fotos uden rystelser

3. Glemmer eksponeringskompensation

Skyder du på blændeprioritet eller lukkertidsprioritet, skal du også have gang i eksponeringskompensationen – ikke mindst hvis lyset driller lidt.

Læs også: Sådan bruger du blændeprioritet

Kameraets lysmåler vil forsøge at udjævne lyset, og derfor bliver den snydt i områder med meget lys, fx ved snelandskab eller en lys himmel, eller når det er meget mørkt, fx i en gade om aftenen.

Brug eksponeringskompensationen til at få et resultat, der gengiver virkeligheden.

Læs ogås: Sådan virker eksponeringskompensation

Og i samme boldgade: Brug den rette lysmålingsmetode. Husk, at matrix/evaluerende måling eksponerer på hele motivet, Centervægtet bruger dit valgte punkt og området omkring det, og Spotmåling måler kun der, hvor du placerer punktet.

Læs også: Vælg den rigtige lysmåling i dit kamera

4. Forkert fokus

Manuel fokus på Canon
Brug manuel fokus

Tag selv kontrol over fokus, så det ligger præcist, hvor det skal.

Mange begyndere skyder på autofokus, og det kan af og til give et ærgerligt resultat. Prøv i stedet manuel fokus, og læg det på det vigtigste element i motivet.

Især hvis du skyder med meget lille dybdeskarphed, skal fokus være helt præcis, da man vil kunne se efterfølgende, hvis fx fokus ligger på næsen frem for øjnene i et portræt. 

Husk også, at du ikke altid skal skyde med lille dybdeskarphed – det egner sig ikke til alle motiver.

Læs også: Sådan får du styr på manuel fokus

5. Billedstabilisering med stativ

Billedstabilisering gør dine billeder skarpere, når du holder kameraet i hænderne. 

Men på stativ kan det have den modsatte virkning, da funktionen kan give små vibrationer. 

Så husk at slå stabilisatoren fra i dit objektiv eller kamera, når stativet er fremme.