5 tips til at få skarpere billeder

Der skal kun nogle få tricks til for at sikre sig skarpe skud hver gang du fotografere. Vi har samlet fem af de bedste tips.

12. november 2015

Tilpas lukkertiden til brændvidden Jo længere brændvidder du bruger, jo længere skal lukkertiden være for at få skarpe billeder, når du skyder håndholdt. Tænk som hovedregel på, at nævneren i lukkertidsbrøken mindst skal være den samme som brændvidden. Fx 1/400 sekund ved 400 mm.

Brug billedstabilisering Skyder du håndholdt, så slå billedstabiliseringen til på objektivet eller kameraet. Billedstabiliseringen gør det muligt for dig at skyde på lukkertider op til fire trin længere end ellers.

Brug stativ Selv du synes, at du har en sikker hånd, så brug gerne stativ til landskaber, både i dagslys og om aftenen. Det giver dig samtidig mulighed for at komponere i ro og fred.

Fjernudløser er en god hjælp Er kameraet på stativ, så brug gerne en fjernudløser eller kameraets selvudløser. Så slipper du for vibrationer, når du rører ved kameraet.

Aktivér spejllåsen Skyder du med spejlrefleks og skyder med kameraet på stativ, så aktivér spejllåsen. Så undgår du rystelser fra spejlets bevægelser under eksponeringen.

I vores artikel om spejllåsen lærer du, hvordan og hvornår du bruger funktionen bedst. Du får en masse tips til kameraindstillinger og relevante motivtyper.