Fotograf i silhuet

Med en række tricks kan du skyde håndholdt i svagt lys.

© Shutterstock/Lungkit

5 tips til fotos uden rystelser

Kamerarystelser kan ødelægge ethvert godt motiv, når alt det, der skulle være skarpt, bliver sløret. Se, hvordan du slipper for rystelser uden stativ.

4. maj 2017 af Kristoffer Engbo

En tommelfingerregel for at undgå rystelser håndholdt er maksimalt at bruge en lukkertid, hvor nævneren i lukkertiden svarer til brændvidden.

Er brændvidden fx 100 mm, skal man gå efter en lukkertid på 1/100 sekund eller hurtigere. Det er dog ikke altid muligt i svagt lys, men med en række tips, kan du få skarpe fotos på længere lukkertider.

1. Brug kroppen

Den rigtige teknik kan sikre dig skarpere fotos. 

Sådan gør du:

  • Hold venstre hånd under objektivet, og hold den ene eller begge albuer ind mod kroppen, så de støtter mod ribbenene.
  • Stå med let spredte ben, hvor den ene fod er lidt foran den anden.
  • Har kameraet en søger, så brug den, så ansigtet også fungerer som støtte.
  • Træk vejret ind, pust ud, og tag billedet ved at klemme udløserknappen ned frem for at give den et hårdt tryk.

2. Brug omgivelserne

Ved at stille kameraet på fx en mur eller bænk får du et stabilt underlag. Brug evt. selvudløser på to sekunder, så kameraet ikke bevæges under optagelsen, når du trykker på udløserknappen.

3. Brug billedstabiliseringen

Slå stabiliseringen til – enten i menuen eller på objektivet. Det kan give skarpere fotos på betydeligt længere lukkertider.

4. Brug en bean bag

Læg en ærtepose – også kaldet bean bag – under objektivet, så kan det hvile mod fx bildøren ud af det åbne vindue.

5. Brug højere ISO

Brug kortere lukkertider, så rystelserne fryses. Vælg lukkertidsprioritet, og slå Auto ISO til, så tilpasser kameraet ISO-værdien til de kortere lukkertider.