Fotografer havørn fanger fisk på sø
Det rette øjeblik

Når du skal fotograere et billede som dette er det rigtige øjeblik helt afgørende, og derfor er det værd at prioritere, at kameraet tager fx ti billeder i sekundet frem for at få perfekt skarphed.

© Shutterstock

7 hemmeligheder i dit kamera der giver bedre billeder

I kameraets menusystem skjuler der sig nogle specielle indstillinger, der afgør, om dine billeder lykkedes. Her afslører vi de hemmelige tricks i dit kamera, så du kan få endnu bedre billeder.

17. januar 2018 af Louise Hagemann

1. Prioritér hastighed over fokus

Nogle gange er det rette øjeblik vigtigere end 100 procents skarphed. Fx i billedet ovenover, hvor det er afgørende, at kameraet tager mange billeder per sekund, så du fanger øjeblikket, hvor havørnen snupper sit bytte.

Her kan du sætte funktionen AI Servo 2. billedprioritet til hastighed frem for fokus, så kameraet skyder løs, selv om fokus ikke er helt perfekt. 

Funktionen gemmer sig under fokusindstillingerne og hedder Billedprioritet hos Canon og AF-C prioritering hos Nikon.

Læs også: Sådan fotograferer du med manuel fokus

2. Perfekt eksponering hver gang

Nogle kameraer har en tendens til at eksponere lidt lysere eller mørkere, end du foretrækker, men det kan du rette op på én gang for alle. 

Hos Nikon gør man det under Finindstill. af optimal eksp., mens det hos Canon hedder AE-mikrojustering. Det sker i små trin på 1/6- eller 1/8-blændetrin. 

3. Skriv navn på dine billeder

Det er let at kode dit navn ind i alle billeders exif-data direkte i kameraet, så alle ved, hvem der står bag pletskuddet. 

Det foregår i menupunktet Copyrightinformation, hvor du kan taste navn, Copyrightsymbolet og årstal. Det gemmes også i raw-filerne. 

> Lige nu kan du prøve et nummer af Digital FOTO og Fordelszonen med mere end 400 videokurser for blot 29 kroner.

4. Vælg færre fokuspunkter

Hvis kameraet har mange fokuspunkter, kan det tage lang tid at skifte til netop det punkt, du vil bruge. 

Du behøver måske ikke alle 152 fokuspunkter til andet end action, så i menusystemet kan du hos Canon under Valgbart AF-punkt eller Antal fokuspunkter hos Nikon vælge færre fokuspunkter, fx 61 eller 15.

makrobillede af sommerfugl og blomst
Afgørende fokus

Brug et smart indstillingstrick til at sikre perfekt fokus i dine makrobilleder.

© Shutterstock

5. Se billedet i 1:1

Når du fotograferer med lille dybdeskarphed, er det afgørende, at fokus rammer plet det helt rigtige sted. 

Det kan dog være frustrerende, hvis du skal stå og zoome ind og flytte rundt i hvert makrobillede for at tjekke skarpheden. 

I menusystemet under Afspilning og Forstørrelse kan du vælge Faktisk str. (fra valgt pkt). Den sikrer, at du med det samme ser dit billede vist i 100 procent lige præcis dér, hvor du har fokuseret. 

Hos Nikon skal du under Billedvisningsindstilling vælge Zoom til/fra og 1:1 (100 %).

Læs også: Få skarpere billeder med makro

6. Lav backup på ekstra kort

Som udgangspunkt gemmes billeder kun på ét hukommelseskort, men har du et kamera med to kort, kan du tage en automatisk sikkerhedskopi til det ekstra kort. 

Der gør du under menupunktet Optagefunktion hos Canon og Funktion for sekundær plads hos Nikon.

7. Indstil genveje i kameraet

Det er smart og effektivt at programmere knapperne på kameraet til en bestemt funktion. 

Du kan fx få en bestemt knap til at skifte mellem almindelig og kontinuerlig fokus, hvilket er genialt, hvis motivet uventet begynder at bevæge sig. 

Du kan også fx aktivere spotmåling midlertidigt ved at trykke på en knap. 

Hos Canon indstiller du disse under Brugerkontrol, ved Nikon i menupunktet Knapper og hos Olympus i Knapfunktioner

Læs også: 10 fotoregler du skal bryde