HDR Landskab

Når du skal fotografere HDR er det godt at kende til bracketing.

© Shutterstock

Sådan virker bracketing i dit kamera

Funktionen bracketing i dit spejlrefleks- eller systemkamera giver dig fx mulighed for at tage en stribe billeder med forskellig eksponering. Så kan du udvælge den bedste eksponering. Her kan du se, hvordan det fungerer.

Med eksponeringsbracketing kan du indstille kameraet til at skyde en serie billeder med forskellige eksponeringer, så du eksempelvis både har et normalt eksponeret billede samt et under- og et overeksponeret. 

Eksponeringsbracketing hedder typisk BKT eller AEB, afhængigt af kameramærke.

Bracketing - BKT - på Nikon kamera

På et Nikon-kamera hedder bracketing BKT. Nogle kameraer har en BKT-knap som her. 

Her kan du bruge bracketing

Bracketing giver dig mulighed for at udvælge den mest optimale eksponering i en serie, når du eksempelvis bruger ND-filter til at få silkeblødt vand. 

Teknikken kan dog også bruges på helt almindelige landskaber eller ved portrætfotografering.

Bracketing kan med fordel også bruges til HDR. Her kan du sætte serien af billeder sammen til et foto i Elements, Photoshop eller Lightroom med funktionen Photomerge, så du opnår flere detaljer i bade højlys og skygge. 

Billede taget med lang lukkertid

Bracketing er en god funktion at kende, når du arbejder med HDR.

© Shutterstock

Kom i gang med bracketing

Nogle kameraer har en dedikeret Bracketing-knap, mens du i andre kameraer skal ind i menuen eller programmere en funktionsknap til bracketing.

Med et indstillingshjul vælger du så, hvor mange skud du vil tage, og hvor store eksponeringsspringene skal være – fx tre eller ni optagelser med halve eller tredjedele blændetrin imellem. 

Typisk tager man både over- og undereksponerede billeder samt lysmålerens valg, men det kan man justere, så alle er under eller overeksponerede i forskellige grader.

Bruger du lange lukkertider, skal kameraet stå på stativ. Skyder du på en hurtig lukkertid som 1/1000 sekund, kan du sagtens skyder serier håndholdt.

Bracketing-menu i Canonkamera

Her er kameraet indstillet til bracketing, så du vil få tre billeder i en serie, hvor det ene er eksponeret til kameraets lysmåling i midten, og de to andre er over- og undereksponerede med 1 2/3 trin.