Cookie- og privatlivspolitik
Få bedre overblik over kameraets muligheder

Få bedre overblik over kameraets muligheder

Dit moderne digitalkamera er en ren teknologifest, uanset hvad du har givet for det. Men der er ting, du selv bør gøre for at holde dit kamera i topform.

  • Dato: 28.09.2016

Kun for abonnenter - log in for at hente artiklen

Der er mange funktioner og knapper i kameraet, som du måske ikke helt ved, hvordan fungerer.

Nogle af dem bør du måske lære bedre at kende, for de kan hjælpe dig til endnu bedre billeder. Det kan du læse meget mere om i magasinet Digital FOTO 15/2016, som er på gaden nu.

Her får du dog de to vigtigste:

Opdatér firmware

Ligesom softwaren i din computer eller smartphone skal opdateres jævnligt, så skal kameraets firmware også opdateres. Det sker bare ikke automatisk.

Med en opdateret firmware kan du fx. få nye sprogpakker, hurtigere menuer og nye funktioner. Enkelte objektiver kan også få en ny firmware, så autofokussystemet fx bliver hurtigere.

Du skal bruge et fuldt opladt batteri og et rent, formateret hukommelseskort, og så følger du producentens instruktioner - hvis opdateringen afbrydes af fx. et fladt batteri, kan det ødelægge kameraets eksisterende software.

Du kan finde links til frisk firmware fra en lang række kameraproducenter i Fordelszonen lige her.


Præcision i glasset

Med mikrojustering af dit objektiv kan du sikre dig, at det er matchet til netop dit kamerahus. Det er mest ved de store blændeåbninger på fx F2,8 og større dette er rigtig vigtigt, da problemet ofte først viser sig ved små dybdeskarpheder.

Sådan mikrojusterer du:

Vælg live view, og fokusér på en almindelig lineal, der står i en skæv vinkel.

Når du har fokuseret, går du ud af live view og ser på distancemåleren oven på objektivet, mens du fokuserer på nøjagtigt det samme sted igen. Rykker måleren sig, bør du kalibrere. Det foregår via kameraets menu. Fokusér igen, og justér, indtil måleren bliver på sin plads.

Du kan også købe et decideret kit til mikrojustering som fx. SpyderLenscal. Det koster omkring 500 kroner.

Som abonnent kan du læse artiklen direkte via linket øverst på siden eller med Wype-appenpå din smartphone eller tablet.

Årets bedste tilbud

Få 2 numre af Digital FOTO + Bluetooth-hovedtelefoner! Du sparer 713,90 kroner og får adgang til et væld af online-fordele!
årets bedste tilbud!
Læs mere her

Fordelszonen!


Nu får alle vores læsere adgang til eksklusive videoer, lyntips, kurser, programmer og testbilleder samlet i vores spritnye Fordelszone.

Besøg Fordelszonen

Gratis nyhedsbrev

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev her:

Nikon kamera

Vi har samlet alle vores nyheder, test, ...

Fordelszonen - en ny læserservice!

Et nyt online-univers fyldt med videoer, ...

GoPro HERO4 kamera

Hvad er et GoPro kamera? Er de vandtætte? Kan ...

Adgang til alt!

Bestil Digital Foto og få fuld adgang til ...

Følg Digital Foto på Facebook

Spændende nyt fra fotografiets verden hver dag.

Canon kamera

Vi har samlet vores nyheder om og test af ...

DIGITAL FOTO | Copyright © 2010| Bonnier Publications International AS | Juridisk information | Kontakt os | Nyhedsbrev