Autofokus

Kameraets autofokus hjælper dig til lynhurtig fokusering det rigtige sted i billedet.

© Shutterstock

Det skal din autofokus kunne i kameraet

Autofokus arbejder i et meget fint samspil mellem kamera og objektiv, hvor fokussensor og fokusmotorer skal kunne arbejde lynhurtigt og præcist. Her kan du se, hvor autofokussen især skal være i orden.

4. april 2018 af Poul Siersbæk

Kameraets autofokus er en kæmpe hjælp, når du fotograferer, og i mange kameraer er den blevet så avanceret, at den kan fange fokus hurtigere og mere præcist end nogensinde før. 

Med brændvidder under 100 mm fokuserer de fleste kameraer hurtigt og præcist i godt lys. Når du kommer ud på 400 mm, koster selv små unøjagtigheder skarphed. Derfor er ydelsen med kraftige teler afgørende for fx fuglefotografen. Her har traditionelle spejlreflekser med lynhurtig fasedetektion længe været suveræne. 

Nu klarer mange systemkameraer med hybridfokus sig dog lige så godt.

Når vi tester fotoudstyr og går i dybden med, hvor god den pågældende autofokus egentlig er, er der især fire punkter, hvor autofokussystemet ikke må skuffe. Dem kan du se lige her.

1. Autofokus skal fange fokus hurtigt

I naturen er det afgørende, at kameraet lynhurtigt identificerer hovedmotivet og straks sætter det i fokus i stedet for at søge frem og tilbage.

Fugle i flugt autofokus
Ørn i flugt

Fugle i flugt skal fanges lynhurtigt af kameraets autofokus, ellers risikerer du et billede, hvor noget helt forkert er i fokus.

© Robert Chao/Shutterstock

2. Bevægelse skal følges helt præcist

I fx motorløb er motivets bevægelser forudsigelige. Her er det afgørende, at kameraet kan følge og forudsige fokus og gerne benytte fokuspunkter i hele billedfladen.

autofokus motorsport

Motiver i høj fart stiller ekstra store krav til autofokussens hastighed, når du bruger kontinuerlig autofokus.

© Corinna Huter/Shutterstock

Læs også: Sådan bruger du autofokuspunkterne i dit kamera

3. Ansigter skal kunne fanges med autofokus

Er der mennesker i billedet, skal ansigtet som regel være skarpt. 

Med ansigtsgenkendelse fokuserer kameraet på ansigt eller øjne, uanset hvor i billedfladen de er.

Ansigtsgenkendelse autofokus

Mange nyere kameraer har en autofokusfunktion, som prioriterer ansigtet. Ansigtsgenkendelse er en god hjælp, når du fotograferer mennesker.

© Shutterstock

4. Bratte skift i bevægelser skal kunne fastholdes

Ved fx fodbold skal autofokus være klar til både løb og bratte bevægelser eller fx en anden spiller, der løber ind foran. Her skal autofokussen holde fokus og ikke lade sig forstyrre.

Fodbold autofokus

Også når en fodboldspiller løber en foran en anden, skal autofokussen holde fast i det oprindelige motiv.

© Shutterstock

Læs flere spørgsmål og svar i magasinet

Spørgsmålet om autofokus kommer fra Brevkassen i Digital FOTO nummer 6/2018.

Her svarer vi også på, hvordan du får perfekt kontrast i dine billeder, og hvorfor du bør fotografere i raw.

Du får også svaret på, om vi på Digital FOTO har præferencer, når det kommer til de kameraer, vi skriver om og anmelder. (Spoiler: Svaret er både ja og nej)

Hvis du endnu ikke har læst bladet (og du gerne vil have svaret på spørgsmålet herover), kan du tegne abonnement. Så får du med det samme adgang til det aktuelle blad og de ni seneste blade i vores magasinapp Wype. 

Læs også: Sådan bruger du manuel fokus