Lær teknikken bag ISO

Høje ISO-tal giver dig mulighed for at skyde under dårlige lysforhold. Funktionen kan dog meget mere end det – du kan nemlig bruge ISO til at få lige præcis den eksponering, du ønsker dig. Du skal dog holde øje med billedstøj.

6. november 2015

I de fleste tilfælde justerer vi blænde og lukkertid for at få den ønskede eksponering. Der findes dog en tredje mulighed. Ved at skrue op og ned for ISO-værdien kan du påvirke både lukkertid og blænde. ISO-styrer nemlig lysfølsomheden på sensoren og er dermed afgørende for, om man kan bruge en kort lukkertid i mørke.

I de analoge dage var ISO eller ASA den indikator, som fortalte, hvor lysfølsom en film var. Jo lavere ISO-tal, jo lavere var lysfølsomheden. Man skulle derfor vælge en film med et højt tal, hvis der skulle skydes under mørke lysforhold.

Ulempen var, at film med høje ISO-tal var mere grynede end dem med lave tal. Det er præcis det samme, som gør sig gældende i digitalkameraer, hvor det er billedchippens lysfølsomhed, som justeres i stedet for filmen. Her forstærkes signalet, hvilket desværre betyder, at baggrundsstøj også forstærkes. Generelt kan man sige, at jo større sensor og jo færre pixels, jo bedre kontrol har kameraet med billedstøj.

I denne artikel går vi i dybden med, hvordan du får det bedste ud af ISO-indstillingen under forskellige optageforhold.