Kameraskolen - lær alt om dit kamera og optageteknik

Kameraskolen

Lær, hvordan du får mest muligt ud af dit kamera. Vi har samlet 6 af vores bedste kameraskoler i én overskuelige e-bog, som du kan hente her.

Med en gratis profil på Digital Foto har du fri adgang til denne kameraskole. Vi har samlet 6 af vores bedste kameraskoler i én overskuelige e-bog, så du kan lære alt om:

ISO Lær at bruge kameraets avancerede ISO -indstillinger korrekt. Det handler både om støjreduktion ved høj ISO og om, hvad du kan bruge funktionen Auto-ISO til.

Lysmåling Lær at få optimale eksponeringer ved at vælge den rigtige lysmålermetode og indstille den korrekt. Der er også et par afgørende tricks, du bare skal kende.

Hvidbalance Lær, hvordan du selv tager magten over kameraets hvidbalanceindstilling. Det er en fordel, både når du skyder i jpeg og raw, da farver og eksponering så bliver gengivet korrekt.

Blænde Med blænden bestemmer du ikke bare dybdeskarpheden, så du kan fremhæve dit hovedmotiv og sløre uvedkommende elementer i bagrunden eller få alt skarpt. Indstillingen påvirker også skarpheden i fokusområdet og kan give flotte effekter.

Autofokus Hvis billederne skal stå knivskarpe, er det vigtig at vælge de rigtige fokuspunkter alt efter motivet. Her får du også tricks til at trimme fokussystemet optimalt.

Lukkertid I dette afsnit af vores kameraskole lærer du at kontrollere dit billedes udtryk ved at bruge forskellige lukkertider under varierende lysforhold. Der er nemlig forskel på, om en given situation kræver en lang eller en kort lukkertid.