Lær live view

Lær teknikken bag live view

Når du skal sikre dig de bedste billeder, er kameraets live view-funktion en uvurderlige hjælp. Her kan du både tjekke eksponering, hvidbalance og fokus, inden du fotograferer. Funktionen har endda endnu flere finesser.

Frem for alt er den helt store fordel ved at bruge live view i stedet for kameraets optiske søger, at du ser billedet, som det bliver. Hver eneste ændring af blænde, lukkertid eller ISO influerer på eksponeringen – og det kan du se med det samme. Det gælder også, hvis du ændrer på hvidbalancen eller øger farvemætningen. Du kan altså ramme både eksponeringen og farvegengivelse, lige som du vil have det, inden du tager billedet. En anden fordel ved at bruge live view er, at du får vist 100 procent af billedet på skærmen. Mange søgere kan kun vise 95 procent. På den måde er du helt sikker på at få det hele med i billedet. Endelig betyder live view, at du kan lægge fokus helt præcist ved at zoome ind på fokusområdet på skærmen, og på den måde tjekke skarpheden.

I denne artikel kan du se, hvordan du bruger live view i forskellige situationer. Du kan også se, hvordan man bruger de forskellige skærmvisninger som hjælpemiddel til fx portræt- og landskabsfoto.