Fjernstyr kamera med smartphone

Lær teknikken bag wi-fi

Størstedelen af markedets system- og spejlreflekser er nu født med indbygget wi-fi. Det giver dig helt nye fotomuligheder, når du kan fjernstyre kameraet trådløst fra din smartphone eller tablet.

4. februar 2016

Wi-fi giver dig mulighed for at fjernstyre kameraet fra din smartphone eller tablet. På den måde får du mulighed for at tage billeder, som du ellers ville have meget svært ved, da du kan placere kameraet steder, du ikke selv kan opholde dig.

En enkelt funktion går igen hos alle producenter. Du vælger, hvor fokus skal ligge, og skyder så billedet. Her stopper lighederne dog, for nogle mærker tilbyder ikke flere indstillingsmuligheder. Heldigvis giver langt de fleste producenter dog mulighed for at justere både blænde, lukkertid, ISO og hvidbalance. I nogle kameraer kan du endda ændre program og vælge serieoptagelse. På sidste side i artiklen får du overblikket over, hvad de forskellige mærker kan tilbyde.

Du bruger wi-fi-funktionen ved at hente en gratis app til din smartphone eller tablet, som fungerer præcis med det kameramærke, du har.

Her kan du se, hvordan du får det bedste ud at teknikken i forskellige optagesituationer.