Få skarpere billeder på makro

Få skarpere billeder med makro

Makrofotografi går helt tæt på, og det skal stå knivskarpt. Her er tre hurtige tips til at undgå slørede billeder, når du fotograferer makro.

Når man skyder makro, hvor man går helt tæt på motiverne, vil man ofte opleve en masse slørede skud.

Det skyldes ikke mindst, at dybdeskarpheden er meget lav, når man går tæt på – ofte kan det skarpe område blot være omkring en millimeter. Her får du tips til at få skarpere makroskud.

Tip 1: Blænd ned 

På de største blændeåbninger er dybdeskarpheden ekstremt lav. Vælg i stedet blænde F11 eller F16, hvor det skarpe område er større. Hold dog øje med, at lukkertiderne ikke bliver for lange – hold dem gerne under 1/100 sekund for at undgå bevægelsessløring. Skru eventuelt op for ISO i stedet.

Tip 2: Brug manuel fokus 

Når man er så tæt på, er det hurtigere og nemmere at fokusere manuelt i stedet for at bruge autofokus og flytte rundt på fokuspunkter. Slå derfor objektivet om på MF - manuel fokus. Brug eventuelt live view, hvor du kan forstørre motivet op for at se, om fokus ligger helt rigtigt.

Tip 3: Fokusér med afstanden 

Skyder du håndholdt, kan du også fokusere ved at bevæge kameraet. Vælg manuel fokus, og drej fokusringen til nærgrænsen – altså det tætteste objektivet kan fokusere. Nu kan du gå tæt på og justere fokus blot ved at bevæge dig og kameraet en smule frem eller tilbage. Det er hurtigt og effektivt.

Som abonnent kan du downloade artiklen fra bladet nederst på siden her. Der får du flere tips til bedre makrofotos.

> Læs mere om makro her