Makrofoto af græs med dugdråber

Du kan sagtens tage makrobilleder uden et makroobjektiv. 

© Shutterstock

Sådan fotograferer du makro uden makroobjektiv

Du kan sagtens skyde makrobilleder med dit kit-objektiv. Her viser vi, hvordan du kommer helt tæt på med stanniol, farvet papir og et tryk på den rigtige knap.

4. juli 2017 af Kathrine Anker

Du behøver ikke investere i et dyrt makroobjektiv for at fotografere de mindste motiver. Et ganske almindeligt zoomobjektiv kan også bruges. 

Vælg den størst mulige brændvidde, og gå så tæt på, som fokus tillader, så vil du ofte kunne dække et motiv på fem-seks cm i bredden. 

Med den høje opløsning, som dagens kameraer har, kan du uden problemer beskære billedet efterfølgende.

1. Fotografer i raw

Før og efter makrobillede af valmue i jpg og raw

Du kan få mange flere detaljer frem i dit billede ved at optage i raw-format, som på billedet til højre.

© Kristoffer Engbo

De små motiver er fyldt med sarte nuancer, og skyder du i jpeg, risikerer du, at de klasker sammen til helt ensfarvede plamager uden detaljer. 

Med raw-filen kan du få de fine toner frem i billedbehandlingen. 

Læs her fem gode grunde til at skyde i raw.

2. Brug forskelligt fokus

Makrofotografi af pinselilje på blå baggrund

Billedet til højre er sammensat af otte skud, hvor fokus gradvis er blevet flyttet fra forgrunden mod baggrunden.

© Kristoffer Engbo

Dybdeskarpheden bliver ikke stor nok til at dække fx en blomst, når du er tæt helt på. 

I stedet kan du tage flere fotos med samme manuelle indstillinger og ændre fokus en anelse mellem hvert, og sætte dem sammen i Photoshop.

3. Hold øje med blænden

Makro blomsterbillede fotograferet ved F2.8 og F16

Det øverste billede er fotograferet med en blændeåbning på F2.8, og det nederste med en blændeåbning på F16.

© Kristoffer Engbo

Dybdeskarpheden bliver utrolig lav, når du skyder makro, så du får ofte brug for at vælge små blændeåbninger på fx F16 for at få lidt større dybdeskarphed. 

Læs også: Det betyder blændeværdierne på dit objektiv.

3 billige ting, der giver dig bedre makrobilleder

  • En trådudløser sikrer, at du ikke får rystet kameraet, når du trykker på udløserknappen, hvilket kan rykke en anelse på det lille fokusområde.
  • E stykke hvidt eller farvet karton giver en ensartet baggrund, der ikke forstyrrer billedet.

Vil du vide mere om makro, så læs tre tips her!