Perfekte fotos i modlys

En klassisk tommelfingerregel siger, at man skal fotografere med ryggen mod solen. Den regel blæser vi på her og viser dig, hvordan det stærke modlys kan udnyttes til at få fantastiske pletskud.

2. juli 2012

Hent hele artiklen og læs meget mere om, hvordan får perfekte fotos i modlys.

I de gode, gamle dage – dengang billeder endte på celluloid og ikke på hukommelseskort – var det nærmest en dødssynd at fotografere motivet i modlys. Datidens objektiver havde ikke samme effektive overfladebehandling som nutidens, hvilket efterlod massevis af blændepletter på tværs af billeder, som var skudt mod solen. Men det største problem var, at filmene overhovedet ikke kunne spænde over det store kontrastområde fra lys til skygge. Oftest lå hovedmotivet gemt i mørke skygger, eller også var himlen hvid og uden detaljer. Derfor vendte vi alle ryggen til solen, når vi fotograferede.

Raw får modlys til at funkle

Selv om nutidens kameraer er blevet bedre til at skelne nuancerne i lyset, er sensorerne i selv de dyreste spejlreflekskameraer stadig ikke i stand til at rumme den voldsomme kontrast fra solens skarpe lys til områder i dyb skygge. Desuden bliver lysmåleren i tvivl og vælger en eksponering, hvor hovedmotivet næppe er velbelyst.

Modlys gemmer på mange spændende billeder, men man skal altså tage kontrol over eksponeringen og bruge muligheder som fx spotmåling, udfyldningsblitz eller eksponeringskompensation.

Fotografering i modlys er en spændende fotografisk udfordring, som dog er blevet meget nemmere her i den digitale fotoalder. Man kan nemlig hente mange detaljer i både højlys og skygger i programmer som Elements, Lightroom og Photoshop – især hvis man skyder i raw-formatet, så husk det.

Læs meget mere om fotografering i modlys i artiklen her