Stjernespor fotograferet med funktionen Bulb

Med indstillingen Bulb kan du opnå ekstra lange lukkertider, der fx kan give en flot stjernerotation.

© Hareluya/Shutterstock

Sådan bruger du indstillingen Bulb i dit kamera

Hvis du har brug for lukkertider, der er længere end 30 sekunder, skal du som regel bruge programmet Bulb, der selv lader dig styre den præcise lukkertid. Det er fx smart, hvis du vil fotografere en stjernehimmel med rotation eller fotografere lyn i tordenvejr. Se, hvordan du bruger funktionen.

27. november 2017 af Poul Siersbæk

Med indstillingen Bulb kan du holde lukkeren åben lige så længe, du holder udløserknappen nede. Nogle kameraer har Bulb som en indstilling på programhjulet – typisk angivet som B – men i de fleste skal man ind i kameraets menu. 

Nogle kameraer har et lille gevind i udløserknappen, hvor man kan montere en mekanisk trådudløser. I de fleste tilfælde skal du dog bruge en fjernudløser med en ledning til et stik i kameraet eller køre trådløst.

Læs også: Sådan bruger du lukkertidsprioritet

Bulb med Nikon

Har kameraet ikke indstillingen Bulb på programhjulet, findes den i menuen eller via indstillingshjulene. På nogle kameraer finder du Bulb, når du justerer lukkertiden til længere end 30 sekunder. 

© Nikon

Her kan du bruge Bulb

De fleste kameraer har en maksimal lukkertid på 30 sekunder. Har du brug for længere lukkertider, er det derfor nødvendigt at bruge Bulb. Det kan fx være, hvis du vil optage billeder i mørke af stjernerotationer, eller hvis du vil fange mange lyn i et billede under tordenvejr. 

Når du skal fotografere stjernehimlen eller tordenvejr, kan det blive rigtig koldt. Du kan lige nu få en multifunktionsjakke, der holder hårdt vejr ude, med 2 numre af Digital FOTO for kun 49 kr

Også i dagslys kan du bruge Bulb, hvis du fx vil skabe udtværede skyer og silkeblødt vand, men her skal du samtidig bruge et ND-filter for at undgå overeksponerede billeder. 

De lange lukkertider kræver naturligvis, at du bruger stativ.

Se test og anmeldelser af stativer i Gearguiden her.

Sådan bruger du Bulb

Vælg programmet B (Bulb) på programhjulet, hvis det er en mulighed i dit kamera. 

Alternativt vælger du det manuelle program M. Drej så et af indstillingshjulene til indstillingen Bulb (typisk når du vælger en lukkertid langsommere end 30 sekunder.) 

Nu kan du vælge en passende blænde med et af indstillingshjulene. Sørg for at vælge en lav ISO-værdi og støjreduktion ved lange lukkertider, så du undgår billedstøj.

Ofte må du  prøve dig lidt frem for at finde den rette eksponeringstid. Vælg som udgangspunkt en lav ISO-værdi, fx ISO 100. 

Den lange lukkertid kan betyde, at sensoren bliver varm, hvilket kan give ekstra støj. Slå derfor også støjreduktion ved lang lukkertid til i kameraets menu. 

Sæt gerne et dæksel eller gaffertape foran søgerens okular, så du undgår, at der kommer falsk lys ind til sensoren herfra. Tjek, at batteriet er fuldt opladet.

> Læs alt om fototeknik her