Aftenbillede taget ved høj ISO

Med en høj ISO-værdi kan du skyde fine aftenbilleder håndholdt.

© Shutterstock/beboy

Sådan bruger du ISO-indstillingerne

Kameraets lysfølsomhed defineres af den valgte ISO-værdi. Ved at øge ISO kan du fx opnå en hurtigere lukkertid. Her kan du se, hvordan du bruger ISO bedst muligt.

14. august 2017 af Poul Siersbæk

ISO er en indikator for kameraets lysfølsomhed. Et lavt ISO-tal angiver lav lysfølsomhed. Ved at forstærke signalet fra billedchippen kan lysfølsomheden øges. 

Den laveste værdi er typisk 100. I den anden ende er ISO 25.600 standard i mange kameraer. Nogle kan endda komme op på ISO 3.280.000. Her er kvaliteten meget kornet.

Canon EOS 70D

Hos Canon sidder ISO-knappen typisk øverst til højre.

© Canon

Her kan du bruge ISO-indstillingerne

Kameraets ISO-indstilling bruger du hele tiden. Ud over lukkertid og blænde er det nemlig det tredje parameter, som kan påvirke eksponeringen. Har du besluttet dig til en bestemt kombination af lukkertid og blænde, er det ISO-indstillingen, som kan hjælpe dig.

En lav værdi er perfekt i kraftigt solskin, mens høje værdier er en stor hjælp, når lysforholdene er dårlige, og du ikke kan bruge stativ.

I skarpt solskin er ISO 100 eller 200 fint. I gråvejr vil ISO 400 fungere godt, mens du fx til en koncert let kan komme op på ISO 6400. Overvej, om du kan leve med kornede billeder eller uskarpe skud, når lyset er skidt.

Auto-ISO hjælper dig, når du fotograferer under skiftende lysforhold. Her kan du indstille den maksimale ISO-værdi og den længst tilladte lukkertid.

Nikon D810

På nogle Nikon-modeller sidder ISO-knappen på det venstre indstillingshjul. På andre findes den på bagsiden.

© Nikon

Kom i gang med ISO-indstillingerne

De fleste kameraer har en dedikeret ISO-knap. Hold den nede, og justér med indstillingshjul eller piletaster for at vælge den ønskede ISO-værdi. For at indstille Auto ISO skal du typisk i menuen. Her indstiller du maksimal følsomhed og mindste lukkertid. Nogle kameraer har en Fn-knap, som fører dig til ISO-indstillingerne.