Motorcykler og action fotograferes med lukkertidsprioritet - shutter priority

Med lukkertidsprioritet kan du fx vælge den lukkertid, der giver dig den bedste fornemmelse af fart i billedet.

© Racefotos08/Shutterstock.com

Sådan bruger du lukkertidsprioritet

Lukkertidsprioritet er et halvautomatisk program, der giver dig mulighed for at bestemme lukkertiden, mens kameraet vælger den bedst mulige blænde for at få et veleksponeret billede. Her kan du se, hvornår dette program er optimalt at bruge.

21. august 2017 af Poul Siersbæk

Med lukkertidsprioritet, kan du vælge hvilken lukkertid kameraet skal bruge, mens kameraet styrer blænden. 

En lukkertid på 1/8000 sekund er i dag almindeligt, men nogle kameraer tillader lukkertider på 1/32.000 sekund. 

I den anden ende er 30 eller 60 sekunder grænsen på lukkertidsprioritet.

Her kan du bruge lukkertidsprioritet

Når du bruger lukkertidsprioritet, er en af de store fordele, at du er herre over, hvordan actionbilleder skal sløres for at få det rigtige udtryk af fart fx ved panorering, eller du kan fryse bevægelser med hurtige lukkertider.

Skal du fotografere en bil, der kører forbi i høj fart, må lukkertiden ikke være for hurtig. Så bliver hele motivet frosset, og fartelementet forsvinder. 

Er lukkertiden for langsom, bliver alt uskarpt. Hvis du vil tage billeder af vandfald eller hav, hvor vandet skal fremstå silkeblødt, skal du have en lang lukkertid, som du selv vælger.

Her kan du læse, hvordan du fotograferer med lange lukkertider.

Nikon D750 lukkertidsprioritet aka shutter priority

Lukkertidsprioritet - eller shutter priority - vælges typisk på programhjulet, hvor du vælger indstillingen S eller Tv.

© Nikon

Kom i gang med lukkertidsprioritet

Når du har valgt lukkertidsprioritet og skruer ned for lukkertiden, skal du være opmærksom på, at blændeåbningen bliver større, hvilket reducerer dybdeskarpheden.

Har du brug for en hurtig lukkertid og stor dybdeskarphed, må du øge ISO. Er objektivet ikke specielt lysstærkt, risikerer du, at billederne bliver undereksponerede, hvis du vælger en alt for hurtig lukkertid. I søgeren vil symbolerne blinke ved undereksponering.

Vælg lukkertidsprioritet ved at sætte programhjulet til S eller TV. Har kameraet ikke et programhjul, skal du vælge optageprogram i menuen.

I menuen finder du også punktet, der handler om eksponeringstrin, fx EV eller Blændetrin. Her kan du typisk vælge imellem 1/3, 1/2 og 1 trin. Vælger du 1/2 trin bliver intervallet fx 1/90, 1/125 og 1/180 sekund. Vælger du 1 trin bliver intervallet 1/60, 1/125 og 1/250 sekund.

Husk du kan finjustere din eksponering med eksponeringskompensation.