Flotte fotos i hjemmestudiet

Sådan får du flotte produktfotos i hjemmestudiet

Få vores bedste tips til at få farver og struktur i tøj til at fremstå bedst muligt i dit hjemmestudie. Læs også, hvilket udstyr du skal bruge, og hvilke indstillinger der fungerer bedst.

Hvis du skal fotografere tøj eller portrætter, hvor tøjets farver og struktur fremstår optimalt, skal du have styr på det lokale, du fotograferer i.

Det skal kunne mørklægges, sådan at dagslys fra vinduerne ikke blander sig med dit kunstlys, hvis du vil sikre, at farverne kommer til at stå korrekt.

Uanset hvilken type lamper du vælger, er det vigtigt at have mindst to for at få et jævnt lys, og med tiden vil det være fint med tre, så du kan have en til at oplyse tøjet bagfra, så overfladen i tøjet kommer tydeligere frem.

Her får du fem tips til udstyr og optagelse.

1: Vælg det rigtige lys

Vælg et flashanlæg med to til tre lamper. Det giver jævnt lys og et glimt så kort, at motivet bliver skarpt også med lidt bevægelse. Det fås fra 3000 kroner.

2: Vælg baggrund

En hvid baggrundsrulle fremhæver de fleste produkter bedst og er nemmest at fritlægge. Vælger du eksempelvis en blå, kan du få blåt farvestik på dit motiv.

3: Få korrekte farver

Lav en testopstilling, hvor du lægger et ark kridhvidt papir ved siden af dit produkt. Brug det som reference til at lave en manuel hvidbalance på kameraet. Du skal også bruge en korrekt kalibreret computerskærm, så farverne fremstår korrekte i redigeringen.

4: Pas på hvidt

Vær opmærksom på, at højlysområderne ikke brænder ud, så du mister detaljer i hvide motiver. Eksponér efter højlyset, og løft eventuelt skyggerne i billedbehandlingen, hvis det er nødvendigt.

5: Indstil kameraet

Start på ISO 200, lukkertid på 1/160 og blænde F/8. Herefter justerer du blænden, til du får det ønskede resultat. Mange flashanlæg kan ikke synkronisere hurtigere end 1/160, og du vil få en sort “streg” i dit foto, hvis du forsøger med hurtigere lukkertider.

En lysmåler er en stor hjælp til at finde den perfekte eksponering. Optag i raw-format så du kan justere billederne efterfølgende.

I Brevkassen i magasinet Digital FOTO kan du få svar på flere spørgsmål om blandt andet optageteknik. Download Brevkassen her gratis som abonnent.