HDR-teknik giver mange detaljer i kontrastfyldte billeder
© Shutterstock

Sådan får du perfekte HDR-billeder

Mange kameraer kan tage HDR-fotos, der har masser af detaljer. Det er nemt og fungerer fint, men der findes en metode, som er endnu bedre.

11. juli 2017

Når lyset strømmer ind ad vinduerne i et mørkt rum, er der et enormt spænd mellem de lyseste og mørkeste områder. Det betyder, at kameraets billedchip ikke kan rumme alle nuancer i ét billede.

Med HDR kan man dog få alle nuancer frem. HDR står for High Dynamic Range, altså højt dynamisk omfang. Her sættes flere eksponeringer sammen til ét billede med alle nuancer.

Funktionen er indbygget i mange kameraer, der snupper et samlet HDR-billede på en gang, men du kan få endnu bedre resultater, hvis du selv tager de enkelte billeder og sætter dem sammen i Lightroom eller det gratis program Nik HDR Efex Pro 2.

Drop bevægelser

HDR er bedst, hvis der ikke er objekter, der bevæger sig i motivet. Billederne tages nemlig ikke på helt samme tidspunkt. Teknikken kan bruges med alle kameraer, og du kan skyde håndholdt, selv om stativ er en fordel.

Det bedste resultat

Du får den bedste HDR-effekt, hvor du selv har styr på lys og farver på de enkelte billeder, når du skyder billederne enkeltvis. Optag i raw, og vælg blændeprioritet. Hold lav ISO og brug matrixmåling af lyset. Vælg kontinuerlige skud, så de enkelte billeder kommer hurtigt efter hinanden. Endelig vælger du Auto Bracketing, hvor kameraet selv tager billeder ved forskellige eksponeringer.

Læs mere om HDR-teknikken i Digital FOTO nr. 12, hvor du også kan få tips til, hvordan du fryser øjeblikket.

Tegn abonnement på Digital FOTO, og læs bladet med det samme på din smartphone eller tablet med Wype-appen. Her får du adgang de seneste fem numre af Digital FOTO, hvis du tegner abonnement nu.