Delvis måneformørkelse

© nofilm2011/Shutterstock

Sådan fotograferer du måneformørkelse

En måneformørkelse opstår, når en fuldmåne bevæger sig bag Jorden og ind i dens skygge. Her får du tips til at forevige fænomenet!

7. august 2017 af Poul Siersbæk

En måneformørkelse opstår, når en fuldmåne bevæger sig bag Jorden og ind i dens skygge. Månens bane omkring Jorden hælder cirka fem grader, og derfor skal der helt specielle betingelser til for en måneformørkelse.

Det skal være fuldmåne - og Solen, Jorden og Månen skal ligge præcist på linje. Og Månen skal skære ekliptika, som er Jordens bane rundt om Solen.

En delvis måneformørkelse opstår, når kun dele af månen rammer umbraen. Her vil det se ud, som om den del, der er i umbraen, er væk. Og det ligner, at der er taget en bid af Månen.

Du behøver ikke noget udstyr til at se på en måneformørkelse, sådan som man gør det med en solformørkelse.

Delvis måneformørkelse

Ved en delvis måneformørkelse ser det ud som om, der er taget en bid af Månen.

© Emkaplin/Shutterstock

Sådan fotograferer du måneformørkelsen

Brug et spejlrefleks- eller systemkamera og et teleobjektiv på minimum 200 mm. Sæt kameraet på stativ, så skarpheden bliver optimal. Brug en fjernudløser eller kameraets selvudløser.

Skyd i raw. Drej programhjulet til M for at få fuld manuel kontrol over eksponeringen. Da du skal eksponere efter de lyse områder i månen, er der forholdsvis meget lys, så vælg laveste ISO, fx ISO 100. Vælg blænde F11.

Sæt lysmåleren til spotmåling, der kun tager højde for et lille område midt i billedet og ikke mørket omkring Månen. Vælg en lukkertid, der passer til lysmålingen ved at holde øje med lysmåleren, fx 1/125 sekund.

Indstil fokus manuelt. Brug eventuelt live view, hvor du kan se motivet på skærmen under optagelse. Her kan du med det samme se, om eksponering og skarphed er ramt perfekt.

Hvornår kan du opleve måneformørkelse?

· 31. januar 2018 – total måneformørkelse

· 27. juli 2018 – total måneformørkelse

· 21. januar 2019 – total måneformørkelse

Oplev total solformørkelse med Digital FOTO

Tag med Bonnier Expeditions på en helt særlig fotorejse, du aldrig vil glemme og oplev den totale solformørkelse i USA. Se mere her.