portrætbillede af pige
© Stephanie Frey/Shutterstock

Sådan slipper du for skygger i portrætbilleder

Når du fotograferer personer udendørs i solskin, vil du ofte opleve, at den ene del af personens ansigt ligger i skygge. Det er der heldigvis flere gode løsninger på.

18. januar 2018 af Poul Siersbæk

Det klassiske problem med skygger i ansigtet på portrætbilleder findes der gode løsninger til at komme omkring. I første omgang kan du forsøge at flytte personen ind i skyggen, hvor lyset er ensartet, alternativt kan du skyde i modlys. 

Ellers får du her fire tricks, der også kan hjælpe dig:

Tip 1: Brug en reflektor

Med en reflektor kan du reflektere lys ind på ansigtets ene side. Hold reflektoren i venstre hånd, mens du fotograferer med højre hånd. En avis reflekterer ikke så kraftigt, men kan fungere i en håndevending.

Læs også: Perfekte portrætter med reflektor

Portrætfoto med reflektor

Med en reflektor kan du let opbløde hårde skygger eller kaste mere lys på modellen.

© Shutterstock

Tip 2: Tilføj lys med en udfyldningsflash

Brug en ekstern flash eller kameraets indbyggede blitz, og lad den opbløde skyggerne. Det mest naturlige resultat får du, hvis du sætter blitzkompensationen til -1, så lyset ikke bliver for kraftigt.

Læs også: 5 tips til bedre fotos med indbygget flash

Tip 3: Red lyset i raw-konverteringen

Du kan hente ganske mange detaljer frem i skyggerne, når du raw-konverterer billedet. Du kan eventuelt kombinere to raw-konverteringer i ét billede, nemlig et normalt og et billede, hvor skyggerne i ansigtet er lysnet.

Læs også: 5 gratis raw-konvertere lige til at prøve af

Tip 4: Lav et HDR-billede

En fjerde mulighed er at lave et såkaldt HDR-billede, som er sammensat af tre eller fem billeder med forskellig eksponering. På den måde får du detaljer frem i alle områder af billedet. 

Du skal vælge serieoptagelse og aktivere kameraets Bracketing-funktion. I Photoshop eller et særligt HDR-program, kan du så flette billederne sammen.

HDR portræt

HDR-fotografi behøver ikke være vildt redigeret. Her er højlysområderne blot dæmpet lidt og skyggerområderne lysnet. 

© Shutterstock

Læs også: Sådan får du perfekte HDR-billeder

Læs mere i magasinet Digital FOTO

Spørgsmålet om skygger i portrættet kommer fra Brevkassen i Digital FOTO nummer 2/2018. Her får du også svar på, hvordan du finder den rigtige eksponering, og hvordan røde øjne kan reddes bedst.

Køb bladet i din bladbutik eller køb et abonnement og få vores store Photoshopbog med 2 numre af Digital FOTO leveret til døren for kun 49 kroner.

Så får du med det samme adgang til de seneste numre af bladet i vores magasin-app Wype, samt adgang til Fordelszonen med mere end 400 videokurser til fotografi og billedbehandling.