Suveræne fotos i sort-hvid

Fotos uden farver er en klassisk disciplin, og dagens kameraer kan nu registrere et væld af nuancer, og mulighederne i billedbehandlingen er større end nogensinde før. Se, hvordan du får en dramatisk komposition og udnytter alle gråtonerne.

7. april 2012

Hent hele artiklen og læs meget mere om, hvordan du får suveræne fotos i stort-hvid.

Dybsorte skygger, et stort spænd af grå mellemtoner samt højlys, som akkurat slår over i det kridhvide. Den amerikanske fotograflegende Ansel Adams kunne som få frembringe alle gråtoner i sine storladne landskabsbilleder. Sammen med vennen Fred Archer opfandt Ansel Adams i 1941 zonesystemet, hvor lysmålingen inddeles i ti zoner. I zonesystemet er 0 absolut sort, mens 10 er kridhvid. Ved at måle et motivs kontrastomfang og placere målingerne i disse zoner kunne Ansel Adams beregne sig frem til, hvordan han skulle fremkalde og siden kopiere sine billeder, så han fik fotos med en stor spændvidde af gråtoner.

I dag kan vi bruge kameraets his-togram, når vi vil tjekke, om motivet har detaljer i såvel højlys som i skyggeområderne. Og da mange moderne spejlreflekskameraer kan optage billeder med 14 bit, er der et væld af gråtoner at vælge imellem. Det betyder, at man kan hente flere detaljer ud af skyggeområderne, når man optager i raw.

En tommelfingerregel i farvefotografi lyder, at man skal undgå modlys. Men i sort-hvid kan netop modlysbilleder skabe nogle flotte diffuse højlys. Her går vi i dybden med, hvordan du skyder fremragende motiver, der kan bruges i sort-hvid, ligesom vi viser dig, hvordan du bedst konverterer dine farvebilleder til sort-hvid, så du får fuld kontrol over alle gråtonerne.

Læs også

MÅSKE ER DU INTERESSERET I ...